HAT-KP-01-2022/1-001557
Határtalanul Pályázat hetedikeseknek
Prügyiek és taktakenéziek Erdélyben
Megvalósítás időszaka: 2023.03.27. - 2023.04.01.
Elnyert támogatási összeg: 4.192.800 Ft,
azaz Négymillió-egyszázkilencvenkettőezer-nyolcszáz Ft
TANULÁS ÉS SZÓRAKOZÁS
SZAKKÖRÖK ISKOLÁNKBAN
Iskolánkban számos érdekes és változatos szakkör működik, amelyek minden tanuló számára lehetőséget adnak arra, hogy felfedezze saját érdeklődési körét. A tanulók szívesen látogatják ezeket, mivel a szakkörök nemcsak szórakoztatóak, hanem fejlesztik a készségeiket is.
Az iskolai szakkörök rendkívül fontos szerepet játszanak a gyerekek fejlődésében, mivel lehetőséget adnak számukra, hogy olyan tevékenységeket végezzenek, amelyek nem szerepelnek az iskolai tananyagban. A szakkörök révén a diákok felfedezhetik érdeklődési körüket, miközben új készségekre is szert tehetnek. Emellett olyan tantárgyakban is elmélyülhetnek, amelyek iránt már van érdeklődésük, vagy éppen valami újat próbálhatnak ki.
A szakkörök segíthetnek a diákoknak abban is, hogy jobban megismerjék a saját erősségeiket és gyengeségeiket. Egy jól vezetett szakkör nemcsak szórakoztató, hanem komoly tanulási élmény is lehet, amely hosszú távon segíti a személyiségfejlődést.
KÉPZŐMŰVÉSZETI TANSZAK – Vargáné Kozsik Judit, szakkörvezető
Iskolánkban évek óta működik a HON Alapfokú Művészeti Iskola képzőművészeti tanszakja. Ez a szakkör egy olyan különleges lehetőség, amely segít a diákoknak fejleszteni kreativitásukat és művészeti készségeiket. A foglalkozás keretében a gyerekek különböző technikákat és eszközöket ismerhetnek meg, iskolai, területi országos rajzpályázatokra készülhetnek. Emellett a szakkör célja, hogy a résztvevők kifejezhessék gondolataikat és érzéseiket a művészetek segítségével.
A tanulók nemcsak a rajzolás alapjait sajátíthatják el, hanem olyan fontos készségeket is fejleszthetnek, mint a figyelem, az összpontosítás és a türelem. A különböző feladatok során a diákok bepillanthatnak a képzőművészet világába, elmélyíthetik ismereteiket egyes művészettörténeti korszakokban.
A rajz szakkörön való részvétel lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek egy közösség tagjaivá váljanak, ahol egymástól tanulhatnak, és együtt fejlődhetnek.
ROBOTIKA – Kocsis Andrea, szakkörvezető
Robotika szakkör keretében a szakkörvezető a padlórobotok (Bee-bot méhecske) és Lego készletek (WeDo és Spike ) használatával fejleszti a tanulók digitális kompetenciáját. Heti 1 órában a negyedik évfolyamos tanulóknak tart foglalkozást, ahol leginkább a programozás alapjaival ismerkednek. A Bee-bot padlórobotot adott mezőkön mozgatják, különböző utasításoknak megfelelve. Általában párokban dolgoznak, ahol a tanulótársak egymásnak jelölnek ki bejárandó útvonalakat különböző kiegészítésekkel együtt. A WeDo és Spike lego készletek a mindenki által ismert legohoz hasonlóak, viszont abban különböznek, hogy szenzorokkal, motorokkal, elemekkel mozogni is tudnak. Az építési útmutató segítségével a gyerekek megépítik az adott robotot, bluetooth kapcsolatot létesítenek a robot és egy okoseszköz között, majd az okoseszközön lévő program segítségével elkészítik a robot mozgatásához szükséges programot. A szakköri foglalkozásokon a gyerekek érdeklődőek, kíváncsiak, aktívak. Nagyon szeretik ezt a fajta „játékot”, amivel észre sem veszik, hogy mennyit fejlődnek és tanulnak.
SPORTKÖR / ALSÓ TAGOZAT – Karászi Tibor, sportkörvezető
Az idei tanévben is indult sportköri foglalkozás az alsó tagozatos gyerekek részére, hiszen szeretnek sportolni, szeretnek mozogni a testnevelés órákon kívül is.
A foglalkozások fő tevékenységi köre a futball, mivel erre van a legnagyobb igény a gyerekek részéről, ez az a sport, amely a legjobban érdekli őket.
Általában 10-14 fő vesz részt rendszeresen és aktívan a foglalkozásokon, amely minden héten csütörtökön kerül megtartásra a 8. órában.
A foglalkozáson a résztvevő tanulók szabadon, tét nélkül gyakorolhatják a játék különböző mozgásformáit, elsajátíthatják a szabályrendszerét. A foglalkozások jó hangulatban telnek, a gyerekek örömmel járnak, és már nagyon várják a következő alkalmat.
SPORTKÖR / FELSŐ TAGOZAT – Halász Tamás, sportkörvezető
Az iskolai labdarúgó sportkör nagy jelentőséggel bír a diákok testi és lelki fejlődése szempontjából. A foci nemcsak kiváló mozgásforma, hanem csapatjáték is, amely erősíti az együttműködési készséget. A fiúk és a lányok egyaránt szívesen vesznek részt a sportkör foglalkozásain, hiszen a labdarúgás izgalmas és dinamikus sport. A rendszeres edzések hozzájárulnak az állóképesség, a gyorsaság és az ügyesség fejlesztéséhez. Emellett a sport fegyelmet és kitartást tanít, ami az élet más területein is hasznos lehet.
A mérkőzések és versenyek különleges élményt nyújtanak, amelyek növelik a résztvevők önbizalmát. A labdarúgás népszerűsége a lányok körében is folyamatosan növekszik, hiszen egyre többen szeretnék kipróbálni magukat ebben a sportágban.
Az iskolai sportkör lehetőséget biztosít arra, hogy mindenki megtalálja a helyét a pályán. A labdarúgás hozzájárul az egészséges életmód kialakításához és a stressz csökkentéséhez is. A közös edzések és meccsek erősítik a csapatszellemet és a sportszerűséget. A sportkör tagjai megtapasztalhatják a győzelem örömét és a vereség tanulságait is. Az iskolai labdarúgás tehát nemcsak a mozgás szeretetére nevel, hanem értékes életleckéket is ad a diákoknak.
KÉZMŰVES – Halászné Mitró Csilla, szakkörvezető
A kézműves szakkör nagy szerepet játszik a tanulók kreativitásának fejlesztésében. A kézműveskedés nemcsak szórakoztató, hanem segíti a kézügyesség és a koncentráció fejlődését is. A lányok különösen kedvelik ezt a szakkört, mert itt szabadon alkothatnak és kipróbálhatnak új technikákat. A különböző kézműves tevékenységek, mint a szalvétatechnika, üvegfestés, gyöngyfűzés vagy giszmunkák,fejlesztik a finommotoros mozgásokat.
Az alkotás öröme növeli az önbizalmat, hiszen a gyerekek büszkék lehetnek saját készítésű munkáikra. A szakkör egy nyugodt, kellemes légkört biztosít, ahol mindenki kikapcsolódhat és önállóan dolgozhat. A közös munka során a diákok megtanulják az együttműködést és egymás segítését. A kézműves foglalkozások hozzájárulnak a türelem és a kitartás fejlesztéséhez. Az itt szerzett tapasztalatok akár a későbbi pályaválasztásban is segítséget nyújthatnak. A kreativitás kibontakoztatása segíthet a stressz csökkentésében is. Az alkotás öröme és a közös élmények erősítik a közösséget. A kézműves szakkör tehát nemcsak egy hobbi, hanem egy hasznos és élvezetes időtöltés is.
PÁLYAORIENTÁCIÓ – Vargáné Kozsik Judit, szakkörvezető
Az iskolánkban pályaorientációs foglalkozások segítik tanulóinkat abban, hogy átgondolt döntéseket tudjanak hozni a jövőjükkel kapcsolatban, megtalálják azt az irányt, amely leginkább illik személyes érdeklődésükhöz és képességeikhez.
A középiskolai beiskolázás egy fontos mérföldkő a 8-os diákok életében, amely számos döntést és kihívást hoz magával. A tanulóknak ilyenkor kell eldönteniük, hogy melyik iskolában folytatják tanulmányaikat, és milyen irányba szeretnék tovább építeni jövőjüket. A beiskolázás során a diákok nemcsak az iskolák között válogatnak, hanem a választott szakmák, tantárgyak és karrierlehetőségek között is. Ez az időszak nagy felelősséggel jár, mivel egy-egy rossz döntés hosszú távon is kihatással lehet a jövőre. E célból heti 1 órában pályaorientációs foglalkozásokon vesznek részt tanulóink. Első félévben a 8. osztályosok, majd februártól a 7. osztályos kapnak segítséget a pályaválasztásban.
A pályaorientációs foglalkozások a következő tevékenységeket tartalmazzák:
- Különböző önismereti tesztek, személyiség- és érdeklődési kérdőívek kitöltése, amelyből a diákok reális képet kapnak saját erősségeikről és gyengeségeikről. Megtudhatják, hogy mely szakmák és hivatások illenek leginkább a személyiségükhöz, képességeikhez.
- Szakmai bemutatók és előadások. A Nemzeti Pályaorientációs Portál oldaláról szakmaleírások, szakmabemutató kisfilmek megtekintése.
- A középiskolai nyílt napokon való részvétel tapasztalatainak megbeszélése.
- Képzési lehetőségek ismertetése, a környező középiskolák bemutatása.
- Hiányszakmák megismerése, tájokozódás a tanulmányi ösztöndíjakról.
- Középiskolai felvételi eljárás menete.
Fontos, hogy a diákok megfelelő tájékozódással és önismerettel hozzák meg döntéseiket, és ne féljenek segítséget kérni a szüleiktől, tanáraiktól vagy szakmai tanácsadóktól. A középiskola elvégzése után ugyanis a tudás és tapasztalat jelentős mértékben meghatározza a jövőbeli karrierlehetőségeiket és életüket.