HAT-KP-01-2022/1-001557
Határtalanul Pályázat hetedikeseknek
Prügyiek és taktakenéziek Erdélyben
Megvalósítás időszaka: 2023.03.27. - 2023.04.01.
Elnyert támogatási összeg: 4.192.800 Ft,
azaz Négymillió-egyszázkilencvenkettőezer-nyolcszáz Ft
KÖZÖSSÉGÉPÍTŐ OSZTÁLYPROGRAMOK
Az osztályprogramok kulcsfontosságú szerepet játszanak a közösségépítésben, hiszen segítenek a tanulók közötti kapcsolatok elmélyítésében. Ezek a programok lehetőséget biztosítanak arra, hogy a tanulók ne csak az iskolai órák keretein belül, hanem szabadidős tevékenységek során is jobban megismerjék egymást.
Az osztályprogramok elősegítik a csoportkohézió kialakulását, mivel közös élményeket adnak, amelyek alapot biztosítanak a későbbi barátságoknak. A közös tevékenységek, játékok erősítik a csapatszellemet és a közösség érzését. Az ilyen események során a diákok megtanulják az együttműködés és a kölcsönös támogatás fontosságát. Emellett az osztályprogramok segítenek az iskolai légkör javításában is, hiszen oldják a feszültségeket és a konfliktusokat. A diákok közötti szorosabb kapcsolatok csökkenthetik az elszigetelődést és elősegíthetik a befogadóbb, támogatóbb környezet kialakítását.
A közös élmények és az együtt töltött idő erősítik a közösségi identitást, és segítenek abban, hogy a tanulók jobban elfogadják egymást. Az osztályprogramok során nemcsak szórakozásról van szó, hanem arról is, hogy mindenki egyenlő szerepet kapjon a közös élmények megélésében. Ezáltal erősödik a tanulók közötti empátia és tisztelet. Az osztályprogramokban való részvétel növeli a gyerekek iskolai elkötelezettségét és motivációját. Az ilyen programok tehát nemcsak a szórakozást szolgálják, hanem a közösség megerősítését is elősegítik.
Véleményünk szerint az osztályfőnök személyisége kulcsfontosságú a közösségformálásban, mivel ő a gyerekek elsődleges példaképe az iskolai közegben. Az osztályfőnök attitűdje és kommunikációs stílusa meghatározza az osztály hangulatát, ezért fontos, hogy pozitív és inspiráló legyen. Egy jól irányított osztályban a tanulók tiszteletteljesebbek egymás iránt, és könnyebben oldják meg a problémáikat. Továbbá az osztályfőnök személyisége biztosítja a diákok számára a szükséges érzelmi támogatást, így erősebb közösség alakulhat ki az osztályban.
Iskolánkban az osztályfőnökök nagyon komolyan veszik és a tanév folyamán lelkiismeretesen végzik az osztályfőnöki munkát. Az elmúlt időszakban is több osztályban került sor közösségépítő osztályprogramok megvalósítására:
1.osztályban: Meseklub délután; Mikulás teadélután; Karácsonyra hangolódás – Szabóné Sallai Judit osztályfőnök vezetésével
2.osztályban: Mozidélután; Karácsonyi osztálybuli – Péterné Sallai Andrea osztályfőnök irányításával
- osztályban: Karácsonyi osztálybuli szülőkkel; Karácsonyra hangolódás – Kocsis Andrea osztályfőnök koordinálásával
- osztályban: Filmklub – Battáné Tóth Krisztina osztályfőnök szervezésével
Gyógypedagógiai osztályban: Karácsonyi játékos teadélután; Karácsonyi fotózás – Halászné Mitró Csilla osztályfőnök irányításával
Tapasztalataink szerint a közösségépítő osztályprogramok hatására az osztály összetartóbbá válik, az osztálylégkör is pozitívabb lesz, mivel a diákok közötti feszültségek és konfliktusok oldódnak és ezáltal az osztályegység is erősödik.