HAT-KP-01-2022/1-001557
Határtalanul Pályázat hetedikeseknek
Prügyiek és taktakenéziek Erdélyben
Megvalósítás időszaka: 2023.03.27. - 2023.04.01.
Elnyert támogatási összeg: 4.192.800 Ft,
azaz Négymillió-egyszázkilencvenkettőezer-nyolcszáz Ft
Inlcusion4Schools
Iskola-közösségi partnerség az egyenlőtlenségek és kirekesztés visszafordításáért
Az Inlcusion4Schools név mögött a társadalmi kohézió és integráció gondolata húzódik meg. Az Inclusion4Schools központi célja a hátrányos helyzetű régiókban található szegregált iskolák támogatása a közvetlen társadalmi környezetükkel való kapcsolat kialakításában. A projekt konzorciumi partnerei Albániából, Bulgáriából, Magyarországról és Szlovákiából származnak. Iskolánk, a Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola is a magyarországi partnerek egyike.
Az iskoláknak jelentős szerepe van a társadalmi egyenlőtlenségek leküzdésében, de önmagában egy iskola nem tud csodát tenni. Az iskolákhoz szorosan kapcsolódó közösségeknek nagyobb szerepet kell vállalniuk az iskolák támogatásában, különösen a hátrányos helyzetű térségekben. A szolidaritás erősítése nélkül nem tudunk megbirkózni a közeljövő kihívásaival. Az előrelátható környezeti, gazdasági és társadalmi válságok a társadalmi egyenlőtlenségek elmélyüléséhez fognak vezetni.
- augusztusában vette fel a kapcsolatot iskolánkkal az Inlcusion4Schools projekt munkatársa. Az első csoportos találkozásra 2022. február végén került sor, amikor is a projekthez tartozó szakemberek – közöttük Horváth Aladár is – megismerkedtek iskolánkkal. Egy nemzetiségi óra megtekintése után a helyi problémákról beszélgettünk. Majd az Inclusion4Schools projekt keretén belül Magyarországon elsőként 2022. április 28-án Taktakenézen valósult meg a Nyitott Iskola Tudásmegosztó fórum. A közösség képviseletében a helyi pedagógusok, szülők, a helyi önkormányzat, valamint a kisebbségi önkormányzat képviselői is részt vettek. Az előadók voltak:
- Molnár Tiborné, intézményvezető – Petőfi Sándor Ált. Isk., Taktakenéz – Hogyan készítjük mi föl a diákokat a továbbtanulásra?
- Tarnóczi Eszter, családsegítő – Milyen akadályokkal szembesülnek továbbtanuló diákjaink szülei?
- Derdák Tibor, igazgatója – Ámbédkar Iskola, Miskolc – Egy fajta út – lehetőségek bemutatása
- Bukta Márta, főigazgató – Szerencsi Szakképzési Centrum – Karrier – és rugalmas tanulási utak a szakképzésben – a szakképzés átalakulás 2020 óta
Az előadások után jó hangulatú műhelymunka következett 3 csoportban 3 témát feldolgozva:
- Milyen közösségi megoldásokban gondolkodhat a középiskola és a közösség a diákok lemorzsolódásának megelőzésében?
- Mit tud nyújtani a helyi, taktakenézi általános iskola a középiskolában továbbtanuló diákoknak?
- Mit tehet a középiskola az egyes diákok iskolában tartása terén a tanuló szintjén? A család szintjén?
A projektben való munka folytatódik a következő tanévben is.