HAT-KP-01-2022/1-001557
Határtalanul Pályázat hetedikeseknek
Prügyiek és taktakenéziek Erdélyben
Megvalósítás időszaka: 2023.03.27. - 2023.04.01.
Elnyert támogatási összeg: 4.192.800 Ft,
azaz Négymillió-egyszázkilencvenkettőezer-nyolcszáz Ft
A MAGYAR KULTÚRA NAPJA
A magyar kultúra napját 1989 óta ünnepeljük meg január 22-én, annak emlékére, hogy Kölcsey Ferenc 1823-ban ezen a napon fejezte be a Himnusz kéziratát.
Iskolánkban is megemlékeztünk e jeles évfordulóról. Felsős tanulóink a Nemzeti Imádságunkat, az alsósok József Attila: Altató című versét szavalták el közösen, majd a nyolcadikos lányok Petőfi Sándor: Befordultam a konyhára és Weöres Sándor: Bóbita című megzenésített verseit énekelték el. Ezt követően Rontó Ferenc Rajmond 4. osztályos tanuló előadásában Petőfi Sándor: Füstbe ment terv című költeményét hallgathattuk meg. Végezetül a Kávészünet együttes József Attila: Mama című megzenésített versének videóklipjét néztük meg és énekeltük együtt.
Az évfordulóval kapcsolatos megemlékezések alkalmat adnak arra, hogy nagyobb figyelmet szenteljünk évezredes hagyományainknak, gyökereinknek, nemzeti tudatunk erősítésének, felmutassuk és továbbadjuk a múltunkat idéző tárgyi és szellemi értékeinket.
SZÉPÍRÓ VERSENY
A magyar kultúra napja alkalmából Szépíró Versenyt hirdettünk iskolánk alsó és felső tagozatos tanulói körében. A verseny célja: a kézzel írás népszerűsítése.
A kézzel írás a gondolkodás és a kreativitás fontos eszköze, amely segít az emlékezésben és a tanulásban. Az írás során az agy több része is aktívan dolgozik, fejlesztve a finommotoros készségeket és a koncentrációt. Az írás lassabb folyamata lehetőséget ad a mélyebb megértésre és a gondolatok alaposabb átgondolására. A kézírás személyesebb és egyedi, tükrözi az egyén stílusát és személyiségét. A digitális korban is fontos megtartani ezt a készséget, mert a kézírás segíthet a kreatív gondolkodás fejlesztésében. A kézírás gyakorlása hozzájárul a gyerekek kognitív fejlődéséhez és a tanulási képességeik javításához, továbbá fejleszti a türelmet és a figyelmet, ami a mai rohanó világunkban különösen értékes.
A szépíró verseny egy különleges megmérettetés, amely ösztönzi a gyerekeket a kézírás fejlesztésére. Ez a verseny segít abban, hogy a tanulók türelmet és precizitást tanuljanak. A szépírás nemcsak az olvashatóságot, hanem az esztétikai érzéket is fejleszti.
Nagy örömünkre tanulóink körében nagyon népszerű ez a verseny. Ebben a tanévben is izgatottan készültek a megmérettetésre. Diákjaink szívesen készülnek rá, mert büszkeséggel tölti el őket, ha szépen tudnak írni.
A versenyfeladat vers és szöveg másolása volt. Az írásokat a zsűri különböző szempontok alapján értékeli, például szöveg összképe, betűk egyenletessége, szövegsorok harmóniája, helyesírási hibák. A legjobb teljesítményt nyújtó gyerekek jutalomban részesülnek, ami nagy motiváció számukra. A verseny növeli az önbizalmat és a sikerélményt a diákokban.
A szépíró verseny népszerűsége azt mutatja, hogy a gyerekek számára továbbra is fontos a szép és igényes kézírás. Ez bizonyítja, hogy a digitális világ ellenére is van igény a hagyományos íráskészség fejlesztésére. A szépíró versenyen való részvétel jelzi a gyerekek szorgalmát, kreativitását és a tökéletességre való törekvésüket.
MŰVELTSÉGI VETÉLKEDŐ
A korábbi évekhez hasonlóan 2025. február 6-án rendeztük meg iskolánkban a műveltségi vetélkedőnket, felső tagozatos tanulóink részére. Ez a verseny szorosan kapcsolódik a magyar kultúra napjához. A diákok párokban ennek megfelelően magyar irodalomból, történelemből és ének-zene tantárgyakból megszerzett ismereteiket alkalmazhatták a feladatok megoldásánál. Magyar irodalom feladványainak kérdései Kölcsey Ferenc: Himnusz című művéhez kapcsolódtak. Történelemből Magyarország sorsfordító eseményei, annak nevezetes alakjai szerepeltek a szó-és évszám keresőben. Végül hangszerekkel és népdalokkal találkozhattak az ének-zene feladatlapon.
Ez a műveltségi vetélkedő igazi élményt nyújtott, amely összekötötte a tanulást és a versenyt, miközben segítette fejleszteni a tanulók tudását és készségeit. Az ilyen vetélkedők nemcsak a tudást tesztelik, hanem a diákok önbizalmát és kreativitását is egyaránt fejlesztik. A páros munkával az együttműködésükre is szükség volt a közös siker érdekében.