HAT-KP-01-2022/1-001557
Határtalanul Pályázat hetedikeseknek
Prügyiek és taktakenéziek Erdélyben
Megvalósítás időszaka: 2023.03.27. - 2023.04.01.
Elnyert támogatási összeg: 4.192.800 Ft,
azaz Négymillió-egyszázkilencvenkettőezer-nyolcszáz Ft

Határtalanul pályázat logója


MESTERPROGRAM BESZÁMOLÓ 2. részterv 2021.09.01-2023.08.30.

Készítette: Szabóné Sallai Judit
mesterpedagógus

Mesterprogramom 2. résztervének megvalósítását 2021. szeptember 1-jén kezdtem el,
melyben az alábbi célokat tűztem ki:
– a pedagógusjelöltek és pedagógustársak oly módon segítése, hogy
kompetenciáik és oktatási módszereik tervszerűen és tudatosan fejlődjenek,
– együttműködő kapcsolat kialakítása a pedagógusjelölt felsőfokú oktatási
intézményével és más mentorokkal,
– a pályakezdők szocializációjának, intézményi beilleszkedésének és szakmai
fejlődésének támogatása.

A célok elérésének érdekében elvégzett tevékenységeim a 4 dimenziós kritériumrendszer
alapján

1. Tudatos szakmai fejlődés
Szakmai tudásom bővítése, szélesítése érdekében igyekszek minden lehetőséget kihasználni
szakmai napok, továbbképzések, műhelymunkák alkalmával, melyeken saját magam is
előadásokat tartok, melyekkel hozzájárulok pedagógustársaim szakmai fejlődéséhez.

Szakmai napok, rendezvények:
– 2021 októberében intézményünk őszi szakmai napján előadást tartottam a pedagógusok
motivációjáról: Pedagógus-pálya-motiváció címmel. Fő gondolatom a következő volt, melyet
bővebben kifejtettem kollégáim számára: Az oktatási rendszerek sikerességének kulcsa a
pedagógus. Kifejtettem a pedagógusok lelki egészségének és személyiségjellemzőinek szerepét
a pályán maradásban is.
-2022. áprilisban a Miskolci POK által szervezett Tavaszi Pedagógiai Napok plenáris ülésén
vettem részt, ahol a mai változó kommunikációról, a konfliktuskezelésről hallgattam
előadásokat, majd a szekcióülésen bemutatót tartottam iskolánk LEGO programjáról, melyben
ismertettem annak szerepét és alkalmazásának lehetőségeit a matematika, a szövegértés,
valamint a drámajáték oktatás területén.
-Inclusion4Schools Program és a Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola közös Nyitott
Iskola Tudásmegosztó „Megküzdési stratégiák a továbbtanulás mindennapjaihoz” című
rendezvényén vettem részt, itt helyben, Taktakenézen, képviseltem az alsós
munkaközösségünket.

 

-2022. augusztusban a Miskolci POK által szervezett Tanévkezdő Szakmai Napon vettem részt,
melynek helyszíne a Kazincbarcikai Pollack Mihály Általános Iskola Kazinczy Ferenc
Tagiskolája volt. A plenáris nap délelőttjén a „A pedagógusok lelki egészsége: Burnout” és a
„Hiperaktív gyermekek integrált nevelése” című előadásokat hallgattam meg, melyek tartalmi
mondanivalóját intézményünk tanévnyitó értekezletén továbbítottam pedagógustársaimnak is.
A délutáni szekció ülésen is részt vettem, ahol a fenntarthatóság volt a téma. Intézményünk is
bemutatkozott: igazgató asszony mutatta be ÖKO programunkat.
2023. szeptemberben az Oltalom Karitatív Egyesület szervezésében „Legyél a padtársam!”
Párbeszéd egy befogadó társadalomért az Inclusion4Schools projekt keretében Budapesten
vettem részt, ahol bemutattam iskolánk jó gyakorlatait, melyek a hátrányos helyzetű gyermekek
integrációját segítik elő. Előadásom témája: „Legyen öröm a tanulás!” komplex motivációt
segítő programunk élménypedagógiai módszerekkel, tevékenykedtetéssel, IKT eszközök
segítségével való bemutatása, mely Pecha Kucha stílusú workshopban zajlott és online is
közvetítették. Az őszi nevelési értekezleten beszámoltam a nevelőtestületnek erről a
programról, elmondtam tapasztalataimat és átadtam az ott szerzett jó gyakorlatok jellemzőit.
2023. októberében a tématerületi munkacsoport tagjaként részt vettem a szakmai nap
megszervezésében, a meghívó elkészítésében. A téma: A fejlesztő értékelés.
Gondolatindítóként előadást tartottam: ”A fejlesztő értékelés, mint a motiváló tanítás alapköve”
címmel.
-Továbbképzések:
-Tehetségdiagnosztika, Taktakenéz 5 óra
-Út a szabadsághoz: az állampolgári kompetencia fejlesztési lehetőségei a közép- és kelet-
európai rendszerváltás tükrében, Mezőkövesd 30 óra
-A Kulturális közösségfejlesztés gyakorlata, online 60 óra
2. Feltáró-elemző tevékenység
A feltáró-elemző tevékenység rendszeresen jelen volt munkám folyamatában ebben a
beszámolási időszakban is. Vizsgálódást folytattam a tanulók körében.
Fontos volt számomra, hogy megismerjem intézményünk tanulóinak képességeit és készségeit
egyaránt. Elvégzett és kiértékelt mérések:
– Az első osztályosok DIFER mérés eredményeit elemeztem, ezzel feltérképeztem
képességeinek szintjeit, melyek alapján alakultak ki a csoportok. Az óvónők is részt vettek a
megbeszélésen, az eredményekről szóló diagramos elemzéseket megtekintették és nyomtatott
formában meg is kapták.
Októberben a 3. osztályosok DIFER mérése is megtörtént, a fejlődés kimutatható lett.
– A félévi és évvégi mérések eredményeit kielemeztem, melyeket az értékelő értekezleten
ismertettem a kollégákkal.
-A 4. osztályosok tanulási attitűd és stílus vizsgálata és az eredmények értékelése megtörtént,
melyeket a tavaszi szakmai napon ismertettem a nevelőtestülettel.

3. Fejlesztő-támogató tevékenység

-A pedagógus munka elhivatottsághoz, a kiégés ellen könyvtári könyveket ajánlottam.
-A tanmenetek elkészítését koordináltam, szakmai segítséget adtam, ellenőriztem.
-A gyógypedagógussal közreműködve elkészültek a fejlesztési tervek.
-K. A. pedagógustársamnak segítettem szakmai ötletekkel, tanácsokkal a portfólió
elkészítésében, feltöltésében.
-A pedagógusjelölt szakdolgozatának tagolásában, tartalmának felépítésében, a kutatás
megvalósításában segítettem: mit tartalmazzon a bevezető, befejező rész, az elkészült
diagramok elemzésében, értékelésében nyújtottam támogatást.
A pedagógusjelölt záróvizsga felkészülésében nyújtottam támogatást: az óra felépítését
megbeszéltük, az óravázlatot áttekintettem, az órai előkészületekben segítettem, részt vettem
annak értékelésében, mely a főiskolai gyakorlat vezetővel közös volt.
-„A LEGO matek alkalmazása” előadás anyagát kollégáimmal megosztottam.
-A tankönyvrendelés időszakában a pedagógusokkal egyeztettem a tankönyvek
megválasztásával kapcsolatban, megosztottuk egymással véleményeinket, közösen döntöttünk
a könyvek kiválasztásában.
4. Fejlesztő-újító tevékenység
-Iskolánkban a tanévzárás után pedagógustársaimmal táborokat szervezem a TOP 5.3.1. „Jó itt
élni!” pályázat keretében.
Csoportom témája volt: Erdők – mezők állatvilága – avagy az őshonos állatok/növények
népdalainkban, népmeséinkben. A hét során kézügyességet, mozgáskultúrát, közösséget
erősítő, tanulást támogató programokban vehettek részt: állatképek színezése, csoportosítása,
állatok és növények neveinek keresése népdalok szövegeiben, majd azok éneklése furulyával
kísérve, népi gyermekjátékok közös eljátszása, állatok mozgásának utánzása, környezetünk
tisztaságára való odafigyelés.
-Iskolánk Boldog Iskola. Az ehhez szükséges továbbképzés elvégzése után 1-2-3-4.
osztályokban 1óra/hó/osztály boldogság órákat tartottam. A program minden hónapjában olyan
témát jártunk körül, mely segítette és támogatta a gyerekeket a hétköznapi problémákkal való
megküzdésben, és a folyamatos önismereti fejlesztéssel és boldogságérzetet fokozó technikák
bemutatásával személyes, lelki egészségüket is tápláló kompetenciáikat fejlesztették. A hónap
végére elkészültek a témához a plakátok is.

Taktakenéz, 2023. 09.28.
Szabóné Sallai Judit
mesterpedagógus