HAT-KP-01-2022/1-001557
Határtalanul Pályázat hetedikeseknek
Prügyiek és taktakenéziek Erdélyben
Megvalósítás időszaka: 2023.03.27. - 2023.04.01.
Elnyert támogatási összeg: 4.192.800 Ft,
azaz Négymillió-egyszázkilencvenkettőezer-nyolcszáz Ft

Határtalanul pályázat logója


Fenntarthatósági Témahét a Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskolában

2021. április 23–29.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2021. április 19–23. között hirdette meg a Fenntarthatósági Témahetet, amelynek célja, a fenntarthatóság üzenetének terjesztése iskolai keretek között. Iskolánk is regisztrált a témahétre.

Az alsósok már a jelenléti oktatásban vettek részt a programokon, míg a felsősök a digitális oktatás keretei között dolgoztak.

A 2021. évi Fenntarthatósági Témahét kiemelt témái

  • az erdő, mint ökoszisztéma,
  • a zöld gazdaság és
  • a fenntartható közösségek voltak.

E témák köré épültek az alsósok tevékenységei, az online órák, és az a foto-pályázat, amit a felsősöknek hirdettünk meg.

A Fenntarthatósági Témahét céljai az éven iskolánkban: Tudatosítsuk és tiszteljük a természet ezerféle jótékony hatását, vizsgáljuk meg, hogyan járul hozzá mindennapi életünkhöz, értékeljük jelentőségét és gondoskodjunk védelméről!

AZ ALSÓSOK TEVÉKENYSÉGEI

Az alsósok heti programját úgy állította össze az alsós munkaközösség és az ÖKO-munkacsoport alsós tagjai, hogy a témához kapcsolódó kisfilmeket nézzenek az erdők világáról, a fenntarthatóságról, újrahasznosítsanak és ültessenek is a héten. Legyen sok tevékenytetés, legyen élményszerű a tanulás!

BESZÉLGETÉSEK AZ ONLINE FILMEK TANULSÁGAIRÓL

Az érdekes filmek lekötötték a tanulók figyelmét, sok új ismeretet szereztek belőlük, melyekről szívesen beszélgettek, vitatkoztak. Ők maguk is tudtak jó és rossz példákat mondani a fenntarthatósággal kapcsolatosan. A filmek segítették a szókincsbővítést és a kommunikáció fejlesztést is.

ÚJRAHASZNOSÍTUNK

A gyerekek környezettudatos magatartásának kialakításához nagyon fontos lépés a hulladékok újrahasznosítása. Hosszú távú cél a hulladékképződés megelőzése, de rövid távon ésszerű megoldás a szelektív gyűjtésre való nevelés is. A kreatív kézműveskedés alatt átélt élmények segítik, hogy tanulóink ne csak kidobandó anyagként tekintsenek a hulladékokra, hanem olyan anyagként gondolkodjanak róluk, amely még hasznosítható, felhasználható, csak valamennyi energiát be kell fektetni az újrahasznosításukra. Célunk, hogy a gyermekeknek igényük legyen otthonukban is megvalósítani a szelektív gyűjtéssel járó feladatokat.

ÜLTETNI, DE HOGYAN?

A magot elvetni, majd figyelni a kikelő aprócska növényt, öntözni, gondozni az általunk elültetett kicsi palántát egyaránt öröm a felnőttnek és a gyereknek is. A mai gyerekek már kevésbé vannak bevonva az otthoni ültetgetés fázisaiba, így hatalmas öröm volt a kis poharakba magot ültetni és a sziklakertbe növénykéket telepíteni. A fizikai munkával járó tevékenységek talán még inkább megtanítják őket a természet tiszteletére, szeretetére és csodálatára.

A FELSŐSÖK TEVÉKENYSÉGEI

A témahét digitális megvalósítása nehezebb, mint a jelenléti oktatásban. Az online tanórákhoz itt is kapcsolódtak a diákok, az ÖKO-munkacsoport több online órát is ajánlott a tanulóknak. A legnépszerűbb program a fotó-pályázat volt, melyet 3 témában hirdetett meg a felsős munkaközösség.

  • Mi fán terem az erdő? – az erdő szépségének bemutatása
  • Közvetlen környezetünk – A település, a ház kapcsolata a természettel
  • Rovarvilág-növényvilág – Ami felkelti az érdeklődésedet a tavaszi természetben

Minden tanuló okos telefonnal kapcsolódott be a digitális oktatásba, így tudtuk, hogy van olyan eszközük, melynek segítségével kicsit kimozdítjuk őket a természetbe, és a kreativitásukat, felfedező képességüket is megmutathatják a fotóik által. Nagyon sok fotó érkezett, melyet nagyon nehéz volt zsűrizni, de próbáltuk megtalálni a legérdekesebbeket.

A Digitális Témahét 2 jeles napot is érintett, március 21-én az erdők nemzetközi napját ünnepeltük, a víz világnapja pedig március 22-én volt. A Föld órája pedig március 27-én .

Így kézenfekvő volt a 3 téma feldolgozása, amivel már akkor célunk volt, hogy a Fenntarthatósági Témahétbe becsempésszük a Digitális Témahét projektjeit.

Mivel a Digitális témahét projektjei is kapcsolódtak a fenntarthatósághoz, így ezekből egy digitális kiadványt állítottunk össze, melyet ezen a linken tekinthettek meg a tanulók:

https://www.sutori.com/story/fenntarthatosagi-temahet–AYQTrstzgBJejzPGD4aVAoDj?fbclid=IwAR2KFFoLbBuneVhDM91PB1s0DaunuzVWtXEulYgTwFOUgAx3gC3g1B-u_0g

Ez azért volt fontos, mert a projekt feladataiból egy digitális versenyfeladatot állított össze az ÖKO-munkacsoport a Föld-napjára, melynek megoldását értékeltük és jutalmaztuk.

A feladatlap egy Google űrlapon készült el, hogy digitálisan megoldható legyen.

Jó érzéssel zártuk a témahetet, mert úgy éreztük, minden tanuló részese volt a témahétnek, mindenki találhatott benne kedvére valót, s olyan ismereteket tudtunk közvetíteni feléjük, ami elősegíti a fenntarthatóságra nevelést.