Népdaléneklési verseny

Iskolánkban hagyományunk szerint 2017. november 20-án ismét megrendeztük immár

  1. alkalommal a körzeti népdaléneklési versenyt, melyre ebben a tanévben 12 település iskolájából 49 tanuló érkezett.

A rendezvényt iskolánk első osztályosai nyitották meg egy népi gyermektánccal.

Majd izgalommal telve kezdődött meg a verseny. A tanulóknak egy kötelező és egy választott dallal kellett felkészülniük és azt a zsűri előtt előadniuk.

Népdalversenyeinken minden alkalommal megemlékezünk egy híres zeneszerzőről, akinek éppen születésének vagy halálának évfordulója van. Ebben a tanévben ettől eltértünk, ugyanis sajnálattal értesültünk arról, hogy népdalversenyünk egykori zsűri elnöke, Oroszné Galbavy Zsuzsanna tanító, ének-zene tanár és karvezető az elmúlt napokban elhunyt. Iskolánk úgy határozott, hogy emlékére egy díjat alapít, a Galvaby-díjat. A díjat az a negyedikes tanuló kaphatja meg, aki a népdaléneklési versenyen három alkalommal is helyezést ért el. Ezt a díjat már ezen az éven is ki tudtuk adni, Maczkó Iringónak, a Bekecsi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola tanulójának.

A versenyzők és a felkészítő pedagógusok nagy izgalommal várták az eredményhirdetést. 14 tanuló lett ennek a versenynek a „csillaga”. Így a jutalomkönyvek mellé nyakukba kiscsillagot is kaptak. Azok a tanulók, akik nem értek el helyezést, hogy továbbra is szeressék a dalokat és az éneklést, nyakukba kisszívet kaptak.

 

Helyezések

Osztályok

 

2. osztály

3. osztály

4. osztály

I.

Lipták Lara Lilien

Mádi Koroknay Dániel Tehetséggondozó Általános Iskola

Lakatos Lia

Petőfi Sándor Általános Iskola, Taktakenéz

Kavasánszki Dorottya

Megyaszói Mészáros Lőrinc Körzeti Általános Iskola

II.

Horváth Dorottya

Petőfi Sándor Általános Iskola, Taktakenéz

Makkó Julianna

Petőfi Sándor Általános Iskola, Taktakenéz

Jakab Nóra

Mádi Koroknay Dániel Tehetséggondozó Általános Iskola

III.

Herczeg Réka

Rátkai Német Nemzetiségi Kéttannyelvű Általános Iskola

Rosenthal Dorina

II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Bekecs

Maczkó Iringó

II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Bekecs

Különdíj

Földvári Fanni

Bekecsi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola

Balogh Fanni Sára

Prügyi Móricz Zsigmond Általános Iskola

Balogh Zalán

Tiszalúci Arany János Általános Iskola

Rézműves Izabella

Csobaji Általános Iskola

Héring Hanna

Rátkai Német Nemzetiségi Kéttannyelvű Általános Iskola

 

 

 

 

Arany-emlékév 2017.

Kétszáz éve, 1817. március 2-án született Nagyszalontán Arany János, a 19. század magyar költészetének egyik nagy  alakja, a magyar nyelv nagy  mestere. A jubileum alkalmából március 2-án kezdődött az Arany János emlékév, melyhez iskolánk szeptember-október hónapban csatlakozott. Az emlékév tiszteletére összeállítottunk egy paravánt, melyen olvasható volt élete, kiállítottuk fő műveit. Ezek segítségével készülhettek felsős tanulóink az Arany – csapatversenyre.

A Petőfi – napok alkalmából rendezett szavalóversenyt az éven Arany János verseiből rendeztük meg. A győztes  – Borai Norbert 8. osztályos tanuló – a Megyei Könyvtár által rendezett Arany – szavalóversenyen képviselhette iskolánkat, ahol IV. helyezést ért el.

Az alsósok Arany műveiből szemelgettek és rajzokkal  jelenítették meg a verseket.

A Megyei Könyvtár „az olvasók királyát” kereste az alsósok között, s szerencsére a mi iskolánkban is talált egyet.  Borai Rafael 3. osztályos tanuló II. helyezést ért el a versenyen.

A módszertani munkacsoport egy helyi pályázatot hirdetett meg „A mi falunk” címmel. A beadott pályaművek közül Tóth Jázmin 5. osztályos tanuló Taktakenézről készített makettjét ítélte legjobbnak a zsűri.

  1. március 1-én zárul az emlékév. Úgy gondoljuk, mi méltón megünnepeltük.

 

Szakmai nap

 

 

Az általános iskola bevezető és kezdő szakaszában az oktatás és a nevelés talán legfontosabb célja a sikeres anyanyelvi kommunikáció megalapozásához szükséges képességek kialakítása és fejlesztése, mely meghatározó módon befolyásolja az iskolai sikerességet,  a tanuláshoz való  viszonyt, a motivációt, valamint a pályaválasztást.

Ezért választottuk mi is szakmai napunk témájának a kommunikáció fejlesztését. Sajnos az Országos kompetenciaméréseken is egyre gyengébben szerepelnek tanulóink szövegértésből, ezért fontos, hogy foglalkozzunk a témával.

A 4. osztályosok bemutató magyar óráját nézhettük meg közösen. Az órát Péterné Sallai Andrea tanítónő tartotta, s az órán előtérbe került a játékosság, a gyermekközeliség.

A kommunikációs játékok alkalmazásával a gyermekek játékosan, élményekbe és tapasztalatokba ágyazva ismerik meg anyanyelvüket.

A szakmai napunkra a tankerület több iskolájából is érkeztek pedagógusok, hogy megismerjék jó gyakorlatainkat.

 

 

 

Hősök

Októberi hónapban két nagy ünnepünk van, melyen a hősökre emlékezünk.
Október 6-án az Aradi vértanukról szólt az ünnepi műsor, október 23-án pedig 1956 hőseinek tettit elevenítettük fel.

De kik is azok a Hősök?

A két ünnep kapcsán azokat nevezzük hősöknek, akik a hazáért adták életüket.
A mesékben, irodalmi alkotásokban is gyakran találkozunk a hős fogalmával, akik általában a cselekmény főszereplői és mindig a jó, az igazság oldalán állnak. De a mindennapoknak is vannak hősei. Ők azok az emberek, akik önzetlenségűkkel, bátorságukkal példát mutatnak másoknak: megmentik embertársuk életét, segítenek a bajbajutottakon.


Az én emlékezetemben is él egy ilyen hétköznapi hős. 2017 október 18-án a K&H Bank segítségével Kiskörösre utaztunk az iskolából 30-an meglátogatni Petőfi szülőházát és a Petőfi múzeumot.
Hazafelé jövet Izsáknál elromlott a buszunk. A hiba nagy volt, segítség nélkül nem tudtuk volna megoldani. Szerencsére olyan önzetlen, segítőkész izsáki emberekkel hozott össze bennünket a sors, akik azonnal a segítségünkre siettek, s a több órás munkájukért elég volt fizetségnek a köszönöm és a gyerekek mosolya.

Ilyenek a mindennapi hősök, s jó lenne, ha minél több ilyen hős lenne a világunkban.

 

 

A REFORMÁCIÓ 500 ÉVES

Az iskola vetélkedővel, rajz- és esszépályázat kiírásával tette gyermekközelivé az ünnepet. Az iskolások egy csoportja Vizsolyba látogatott, hogy megnézzék a legrégibb fennmaradt teljes, magyar nyelvre lefordított vizsolyi bibliát, melynek fordítását Károlyi Gáspár református esperes, gönci lelkész végezte el. 2015-ben a vizsolyi biblia bekerült a hungarikumok közé.

A Megyaszói Mészáros Lőrinc Általános Iskola meghívására az iskola 4 fős csapata benevezett egy térségi versenyre. Az I. forduló feladata volt minden jelentkező csapat számára a helyi református templom történetével kapcsolatos események összegyűjtése. A II. forduló megrendezésére Megyaszón került sor, ahol a taktakenézi csapat II. helyezést ért el. A csapat tagjai voltak: Barócsi Barbara, Nagy Petra, Csorba Klaudia és Juházs Dávid, felkészítőjük Burkus Bernadett református lelkész.

 

„Itt születtem én, ezen a tájon” – látogatás Petőfi szülővárosában, Kiskőrösön

Az iskolában minden évben megemlékezünk névadónkról, Petőfi Sándorról. Az október 6-át magában foglaló héten tartjuk a Petőfi-napokat, mely 3 napos. Az első napon van a megnyitó, plakátkészítő verseny osztályonként, szavalóverseny, rajz és kézműves versenyek. a második nap a sporté, van Petőfi-ötpróba egyéni verseny és vannak csapatversenyek. A harmadik nap a túrázásé, ki gyalog, ki kerékpáron rója a távokat. A versenyek eredményeit éremtáblázaton vezetjük, s a verseny végén kihirdetjük a legtöbb pontot gyűjtő osztályt.

Ebben a tanévben nagy jutalmat tudtunk meglebegtetni a győzteseknek – a győztes osztály és az egyéni győztesek Kiskőrösre utazhattak a K&H a hátrányos helyzetűekért pályázatának segítségével. Jó motivációs erőnek bizonyult az utazás lehetősége, hisz ilyen távolságra sokba kerülne az út megszervezése, amit a családok nem tudnának vállalni.

Így tehát 2017 október 18-án Kiskörösre utaztunk az iskolából 30-an meglátogatni Petőfi szülőházát és a Petőfi Múzeumot.

Reggel 8.00 órakor indult a buszunk. Minden résztvevő kapott egy kis útravalót – egy részét a K&H banktól, másik részét az önkormányzattól -  egy K&H-s emblémával ellátott „tarisznyában”.

  • A hátizsák a miénk maradhat? Jó lesz tornazsáknak! – örvendeztek a gyerekek.

Az út nagyon hosszú volt – 330 km – de nagyon vidáman telt. Mikor megérkeztünk, egy kedves K&H-s hölgy fogadott bennünket és elkísért a múzeumhoz.

  • Ilyen kicsi házban lakott Petőfi? – kérdezték ámulva a gyerekek.

Meglepte őket az egyszerű berendezés, a kemence, a szabad kémény, melyekről tanultak már, de még nem láttak ilyet valóságban. Az idegenvezető igyekezett érdekes dolgokat mesélni a bemutatott tárgyakhoz, eszközökhöz.

Mikor a gyerekek befogadóképessége az elméleti ismeretek terén a határt súrolta, akkor a Petőfi Múzeum igazgatónője játékra invitálta őket. Csapatokba rendeződtek a gyerekek és egy izgalmas vetélkedő részesei lehettek. A játék végén mindenki ajándékot kapott: egy Petőfit ábrázoló hűtőmágnest. A győztes csapat még megkapta a szülőházat ábrázoló mágnest is.

  • Akartam venni emlékül, de így már nem kell vennem, hisz kaptam – mondta az egyik kislány.

A gyerekek nagyon örültek az ajándéknak, s a végén még a vetélkedőn használt játékokból is kaptunk kettőt a múzeum dolgozóitól, hogy otthon is játszhassunk hasonló játékot.

  • Mennyire kedves itt mindenki! – fogalmazták meg a gyerekek.

Egy szűk órát töltöttünk még a téren, fotóztunk, megnéztük a tér nevezetességeit, majd indulnunk kellett, mert 4 órás út állt még előttünk.

  • Ez nagyon hosszú út, de örülök, hogy itt lehettem. Lehet, hogy soha többet nem fogok itt járni. – állapította meg az egyik tanuló.

S valóban igaz, hogy ezek közül a gyerekek közül sokan el sem jutottak volna ide a pályázat nélkül, s valószínűleg nem is fognak eljutni ide többet.

Köszönjük a K&H Banknak ezt a lehetőséget. Nemes dolog a pályázat kiírása, hisz a hátrányos helyzetű iskoláknak nagyon szűk a lehetősége a tanulmányi kirándulások megszervezésénél, mert a szülők nem tudnak vagy csak csekély összeggel tudnak hozzájárulni egy utazás költségeihez. Mi sem tudtuk volna önerőből megszervezni ezt az utat.

Köszönjük a rugalmasságukat, hogy mi választhattunk úti célt. Köszönjük a pontos és mindenre kiterjedő szervezést. Nagyon jól éreztük magunkat!

Jelmondatunk jut eszembe:

 „ S oly jól esik nekem, 

Oda tekintenem,

Hol egy kis vidámság van.

 E szomorú világban. „    (Petőfi Sándor)

 

 

TÖRTÉNELEM ÓRA MONOKON

Kossuth Lajos a nemzeti függetlenségért, a polgári szabadságjogok biztosításáért vívott 19. századi küzdelem egyik legnagyobb alakja, a magyar szabadságharc szellemi vezére. Máig egyike azoknak, akik a magyar nép emlékezetében leginkább megtestesítik az 1848–1849-es forradalmat és szabadságharcot, Széchenyivel és Petőfivel együtt.

„Én magam a szüléktől 1802-ben születtem Zemplénmegyében, Monokon, hol atyám ifju korában a gróf Andrássy-család uradalmi ügyvéde volt.” - írta önmagáról Kossuth.

Monok Taktakenéztől 27 km-re fekszik, így nem távolság, hogy megismerjük egyik nagy magyarunknak – Kossuth Lajosnak – a szülőházát, halljunk életéről, munkásságáról. Örömmel kapcsolódtunk be az interaktív tárlatvezetésbe, így mi magunk énekelhettük a Kossuth-nótákat és táncolhattuk a verbunkost.   Ha közel visszük gyermekeinkhez a múltat, talán jobban értékelik a jelent!

 

Vizsolyban jártunk, bibliát találtunk… a reformáció 500. évfordulóján

„Ha hallom, elfelejtem,

Ha látom, megjegyzem,

Ha csinálom, megértem.”

Konfucius.

 

Az iskola feladatának érezte, hogy az emlékévet megünnepelje, de úgy, hogy azt a gyerekek is értsék és élvezzék. Ne csak halljanak róla , hanem valamit tapasztaljanak is.

Így először a reformációról szóló ismeretanyagot tettünk ki a faliújságra, melynek tartalmából egy vetélkedőt rendeztünk. Akinek nem volt kedve ezekkel az ismeretekkel megbirkózni, az rajzolhatott vagy esszét írhatott. Végül a 30 legjobban teljesítő gyerekkel elmentünk Vizsolyba,  ahol  őrzik  az első magyar nyelvű bibliának egy példányát, melyet Károlyi Gáspár fordított le, s Vizsolyban nyomtatták ki. A gyerekek nemcsak a templomot csodálhatták meg a benne lévő bibliával együtt, hanem valódi nyomdagépet is láthattak és ők maguk nyomtathatták ki a biblia egy lapját. A templomkertben megtekinthették Károlyi Gáspár gönci lelkész, fordító és Mantskovit Bálint nyomdászmester emlékszobrát.

Reméljük, hogy nem felejtik el a látott, de főleg tapasztalt dolgokat.

 

Innen indultam...

A Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola mindig is a kis iskolák közé tartozott. Az iskola létszáma 120-170 között mozgott az eltelt 30 évben. A 8 évfolyam mindig megvolt, de soha nem volt párhuzamos osztálya. Az osztályok létszáma is mindig ingadozott: volt 8-10 fős osztály is, de olykor 20 fölötti is. S akár kicsi, akár nagy létszámú volt is az osztály, mindig kerültek ki sikeres emberek az iskolából. A legjobbak érettségi után főiskolára, egyetemre kerültek. Vannak köztük orvosok, mérnökök, jogászok és sok-sok pedagógus, de akinek nem volt kitartása az általános iskola után még 8-10 évet tanulni, az szerzett egy jó szakmát s azzal keresi kenyerét. Sajnos az utóbbi években egyre több ballagó diákunk hagyja ott a középiskolát, s szakmát sem szerez. Mi lehet ennek az oka?

  • Talán az akaraterő hiánya?
  • A nehéz anyagi körülmények?
  • A közmunka könnyű lehetősége?
  • A középiskolák közömbössége? – Talán mindegyikből egy kicsi.

Mindenesetre úgy döntöttünk, tenni kellene valamit, amivel diákjainkat felrázzuk.

Meghívtunk néhány volt tanítványunkat egy beszélgető – show-ra.

Megkértük őket, hogy beszéljenek az itt töltött 8 évről, emlékeikről. Beszéljenek a középiskolai évek nehézségeiről, s arról, hogy kis iskolából indulva is ugyan olyan messzire juthat az ember, mint egy nagy létszámú intézményből.

Tanulóink csendben és figyelve hallgatták Gulyás István, Kecskés Evelin, Kovács Anett és Porkoláb Tímea visszaemlékezéseit és tanácsait.

Ha csak néhány ember céljaihoz és akaraterejéhez tudtunk tenni egy kicsit, már van remény, hogy ezzel a kis segítséggel kitartóbbak lesznek, s nem elégszenek  meg a 8 általánossal, hanem szakmát szereznek vagy diplomát.

 

JUTALOMÚT AGGTELEKRE

A 2016/17-es tanévben  8 kiemelkedő, 11 kitűnő, 3 jeles tanulmányi eredményű tanulónk volt. 19 tanuló kapott közösségi munkájáért igazgatói dicséretet, 7 tanuló nevelőtestületi dicséretet és 1 tanuló a „ legsikeresebb tanulók” címet is elnyerte.

Tanulóink 31 versenyen voltak és ebből 23 versenyről tértek haza eredményesen.

A sikeres tanulók könyvjutalomban, oklevélben és egyéb díjakban részesülnek.

Kiemelkedő elismerésben részesültek a tanévzáró ünnepségen:

  • Az iskola legsikeresebb tanulója díj: Borai Norbert 7. osztály
  • Kiss Attila –díj: Péter Gergely 6. osztály
  • Lakner Istvánné-díj: Bohács Ádám 8. osztály
  • Petőfi-plakett: Juhász Márk 7. osztály és Barócsi Barbara 6. osztály

A jutalmazott tanulók az éven Aggtelekre látogathattak.

Az Aggteleki-karszt Magyarország egyik legszebb természetvédelmi területe,  az Aggteleki Nemzeti Park része. Ismertségét Közép-Európa leghosszabb barlangjának, a Baradla-barlangnak köszönheti. A Baradlát már az őskori ember is ismerte és lakta. A mai kor embere pedig számos barlangtúrából választhat, hogy megismerje és megcsodálja hatalmas cseppkő-csodáit.

Mi az 1 órás barlangtúrán vettünk részt és számos érdekességet láttunk a túra során. Majd utunk Jósvafőre vezetett, ahol körbe sétáltuk a Tengerszem-tavat és megnéztük a híres hucul ménes lovait.

Hazafelé Miskolcon betértünk az egyik Mc’ Donald-ba és az önkormányzat meghívására elfogyasztottunk egy menüt.

Köszönjük, jól éreztük magunkat!

 

 

Petőfi Sándor Általános Iskola
Bóbita Óvoda és Konyha
Minden jog fenntartva
Copyright