RÉGI DOLGOK ÚJ KÖNTÖSBEN KARÁCSONYKOR

MI HISZÜNK AZ ANGYALOKBAN!

 

Nehéz évet zártunk az iskolában. Túl sok volt a rossz dolog, ami nyomot hagyott az életünkben, ezért igyekeztünk a meghitt pillanatokat felidézni és további meghittséget varázsolni az ünnepbe. Angyalkás ünnepünket az éven is megtartottuk, mely egymás megajándékozásáról szól. Egy közös kézműves délután is örömteli pillanatokat teremtett a szervezetünkben és az utolsó napon közös koccintással és Müller Péter karácsonyi üzenetével zártuk az évet:

„Igen, az élet: csoda!

És vannak angyalok! Karácsonykor főleg.

Bevásárlás után, ajándékcsomagolás után, főzés után, terítés után, zaj, zűrzavar és ricsaj után, vagy ha nincs senkid, s úgy hiszed, egyedül hagytak, állj meg egy pillanatra, és próbálj ne a kétkedő eszeddel, ne a szorongó lelkeddel, ne a hétköznapi, sötét vakszemüvegeden át, hanem a látó szíveddel nézni, azzal az ösztönös, csodalátó tekintettel, amely valaha az egyszerű bibliai pásztorokat vezette, és akkor megérzed, hogy a mennyből az angyal tényleg lejött hozzád, és azokhoz, akiket szeretsz, és azokhoz is, akiket nem szeretsz, és azt üzeni, hogy menj ki a szorongás sötétségéből, a gondból és a reménytelenségből, és éld át, legalább egyetlen este éld át, hogy bármilyen bajban vagy: nincs baj!

A fényt a sötétség nem tudja legyőzni.

Az angyalok nem engedik.

A karácsony a gyerekeké. És azoké, akik nem felejtették el, hogy az ÉLET: CSODA.

ÉLD ÁT! ÉS MOSOLYOGJ!”

 

 

 

MIT ÜZENNEK A RÉGI FALVÉDŐK?

 

Az adventi várakozásban a Művelődési Házban kiállítás nyílt meg régi hímzett falvédőkből. A népi kultúra értékeit fontosnak tartjuk átadni, Pedagógiai Programunk is tartalmazza a népi hagyományok őrzését és továbbadását. Ezeknek az értékeknek a továbbadására ez a kiállítás is  nagyon jó alkalomnak bizonyult. Fontos a saját kultúránk tiszteletének a hangsúlyozása és más kultúrák elfogadása és tisztelete. További célunk volt, hogy ezzel is  megalapozzuk a műveltséget és kibontakozhasson a tanulók személyisége. Tanulóink érdeklődéssel olvasgatták a falvédők üzeneteit. Milyen ötletes is volt a régi időkben a falvédőkön való üzenet! Mennyi munka volt egy-egy terítő elkészítésével! Ezekről beszélgettünk velük, miközben megcsodáltuk a falvédőket.

 

KARÁCSONYI ÜZENETEK

 

A régi falvédők üzenetei megihlettek bennünket is és az utolsó tanítási napon az osztályokban a gyerekek megfogalmazták karácsonyi üzeneteiket szüleiknek, barátaiknak és minden embernek. Mi nem falvédőkön üzentünk, hanem az iskolai táblákon. Osztálykeretekben ünnepeltek a gyerekek. Volt ajándékozás, játék, beszélgetés, sütemény, gyümölcslé, szaloncukor, hamburger.... és a legfontosabb, SZERETET!

Érdemes ezeket a gyerekek által leírt üzeneteket is elolvasni és megfogadni!

EZEKKEL AZ ÜZENETEKKEL KÍVÁNUNK BÉKÉS, BOLDOG ÜNNEPEKET MINDEN CSALÁDNAK, MINDEN EMBERNEK!

 

HIT, REMÉNY, ÖRÖM ÉS SZERETET

MEGGYÚJTOTTUK AZ ELSŐ GYERTYÁT AZ ADVENTI KOSZORÚN

 

„Négy hét van még karácsonyig,

S várjuk már az ünnepet,

Szép négygyertyás koszorúval

Köszöntjük az Adventet.

Három lila hirdeti, hogy

Hit, remény és szeretet,

A rózsaszín, hogy boldogság

Hassa át az ünnepet.”

 

TE MIT ADNÁL A JÉZUSKÁNAK?

 

Meggyújtottuk az adventi koszorú 2. gyertyáját is, s közben a fenti kérdésre kerestük a választ.

Akinek volt kedve és bátorsága, az elmondhatta, hogy ő mit adna a Jézuskának. Egy-egy fenyőág jelképezte az ajándékot, s így egy adventi koszorút formáztunk a Kisjézus köré.

Mert nagyon jó kapni, de ugyanolyan jó adni is! Ne felejtsük el megtanítani gyermekeinket arra, hogy ne csak ajándékot várjanak, hanem ők is ajándékozzanak. Ajándék lehet az élmény is! Meglepni a szülőket egy énekkel, egy bögre teával, kávéval, a testvért egy közös játékkal, a barátot egy sétával! A Jézuskát egy jó tettel, imával!

 

AZ ÖRÖM GYERTYÁJA RÓZSASZÍNŰ

 

A katolikus népi vallásosságban az adventi időszak és az adventi gyertyák színe általában lila, kivéve egyet, amelyik rózsaszín.  Ugyanis az  advent nemcsak a várakozás, hanem a bűnbánat időszaka is, amit a katolikus liturgiában lila színnel jelölnek. A gyertyagyújtás sorrendjében a harmadik gyertya színe – amit  a mai napon meggyújtottunk - rózsaszínű, annak jelképeként, hogy  a bűnbánatba már egy kis öröm is keveredik, ahogy egyre közeledik a karácsony.

Az öröm gyertyájának fényénél  mi is kifejeztük örömünket énekkel, verssel, imával, hogy hamarosan itt van a karácsony. Addig is minden nap tegyünk valami jót, amivel valakinek örömet okozunk és ezek a kis örömszerzések bennünket is boldoggá tesznek majd.

 

 

MIT JELKÉPEZNEK AZ ADVENTI GYERTYÁK?

 

Minden gyertya szimbolizál valamit. Az első a hit gyertyája, Ádámot és Évát jelképezi, A második a remény gyertyája, amely a zsidó nép évezredeken át tartó várakozását szimbolizálja, hogy eljöjjön a Messiás. A harmadik, a rózsaszín gyertya az örömet szimbolizálja, annak az  örömét, hogy Szűz Mária megszüli a Megváltót. A negyedik - a szeretet gyertyája -  Keresztelő Szent Jánosé, aki utat készített Jézusnak az emberek szívéhez.

 

Meggyújtottuk az utolsó, a szeretet gyertyáját. Költözzön ez a szeretet minden ember szívébe és töltse az ünnepeket békében, egészségben és boldogságban.

Ezt kívánjuk MINDENKINEK, kik e sorokat olvassák.

SZÉP ÜNNEPEKET!

 

PÁLYAORIENTÁCIÓ ÉS HAGYOMÁNYŐRZÉS JÓL MEGFÉRNEK EGYMÁS MELLETT!

Pályaorientációs napunk megszervezése fejtörést okozott az éven, mivel az iskolába csak védettségi igazolvánnyal rendelkező emberek léphetnek be, s az osztályok keveredését is el kell kerülnünk.

RÉGISÉGEK KIÁLLÍTÁSA

Az önkormányzat szervezésében a Művelődési Házban egy régiségekből álló kiállítás nyílt meg, melyet továbbgondoltunk. Tanulóink ismerjék meg ezeket a régi használati tárgyakat, de kössük össze őket mai szakmákkal. A gyerekeknek nagyon tetszett ez a megoldás! Érdeklődve nézték az általuk nem ismert eszközöket és ügyesen társították a mai foglalkozásokhoz. Ilyen párosítások születtek:

hurkatöltő – hentes

karosmérleg – bolti eladó

rocska, kefe – állatgondozó

köpülő – tejfeldolgozó

petróleumlámpa – villanyszerelő

krumlinyomó – szakács

daráló – cukrász

vasaló, stoppolófa – varrónő

régi pecsét – titkárnő

fonott korsó – pincér

Nagyon sikeresnek mondható pályaorientációs napunk, hiszen nemcsak a szakmákról beszélgethettünk, hanem a régi idők dolgairól is. Köszönjük, hogy részesei lehettünk ennek a kiállításnak!

BETLEHEM KÉSZÍTÉSE

A pályaorientáció 8. osztályban már a vége felé közeledik, hiszen a félévi eredmények után mindenkinek el kell döntenie, hogy milyen iskolákba adja be a jelentkezését. Tanulóink többsége szakmát szeretne tanulni, így fontos, hogy ismerjék, melyik szakma milyen képességeket kíván. Leginkább az ács munkát szemléltette egy újabb projekt elkészítése.  Katolikus hitoktatónk segítségével a 8. osztályos fiúk  egy Betlehemet álmodtak meg, melyet együtt el is készítettek.

A kis Betlehem az iskola folyosóját díszíti és nagyon büszkék rá a gyerekek, hiszen ők maguk készítették!

PÁLYAORIENTÁCIÓS PROJEKTÜNK ZÁRÁSA

Pályaorientációs projektünk zárásaként a tanulók lerajzolták, hogy mit szeretnének felnőtt korukban csinálni, milyen pályát képzelnek el maguknak. A rajzokból kiállítást rendeztünk, melyet a tanulók szívesen nézegettek. A rajzokat zsűriztük és a legötletesebbeket jutalmaztuk.

Pályaorientációs hetünket sok színes program után megelégedettséggel zártuk.

 

Közlekedj okosan télen is!

A B-A-Z  Megyei Balesetmegelőzési Bizottság a korábbi évekhez hasonlóan gyermekrajzpályázatot hirdetett „Közlekedj okosan télen is!" címmel.

Iskolánk 4 tanulója kedvet érzett a téma megjelenítéséhez, s az elkészített rajzokat beküldtük a pályázatra és izgatottan vártuk az eredményt.

A közlekedés a gyermekek napi tevékenységének elválaszthatatlan része, ezért nagyon fontos, hogy tisztában legyenek a közlekedés alapvető szabályaival, hiszen naponta közlekednek az iskola és otthonuk között.  A gyermekek tapasztalatlanok a közlekedésben, így külön figyelmet kell fordítani rájuk. Közlekedésbiztonság javítását elősegítő programjaink célja, hogy életkori sajátosságuknak megfelelő  oktatásban részesítsük őket, s ha ezt rajzos formában is megjelenítik, még jobban rögzül számukra.

Örömmel fogadtuk az iskolánkban megjelent rendőröket, mert jó hírt hoztak számunkra. Krucsai János Ferenc 6. osztályos tanuló a megyei versenyen 2. helyezést ért el az elkészített rajzával, s értékes ajándékutalványt vehetett át a rendőrségtől.

Gratulálunk neki és felkészítő tanárának, Vargáné Kozsik Juditnak!

 

A CSODASZARVAS, - AHOGY MI GONDOLJUK

Hagyományőrző iskolaként a csodaszarvas legendához kapcsolódva hirdettünk meg tanulóinknak egy rajzpályázatot, mely nagyon tetszett a rajzolni szerető gyerekeknek.

A hun származástudatunkat a Csodaszarvasmonda őrizte meg. A csodaszarvas a hun-magyar mondakörben és a magyar népi hagyományokban is ismert mitikus állat. A Csodaszarvasmondának több változata is van. Feltételezhetően a honfoglaló magyarok hozták magukkal keletről Hunor és Magyar történetét. A monda szerint Enéh két fia, Hunor és Magyar vadászni indult, és egy csodálatos nőstényszarvas üldözése után az új hazájukba értek, ahol letelepedtek.

A történetet iskolában is tanítjuk, így jól ismerik a gyerekek. Az Egy a természettel világkiállítás kapcsán is előkerült a csodaszarvas alakja, így azt gondoltuk, mi is foglalkozunk vele. Az interneten kutatva több feldolgozást is megnéztünk a mondával kapcsolatban, majd egy pályázati felhívást tettünk közé a csodaszarvas ábrázolásával kapcsolatosan.

A csodaszarvas ábrázolások a magyar művészetben sok helyen megtalálhatók. Agancsa sok nép kultúrájában jelképes erővel bír: az örök megújulást hirdeti. Ezek között az agancsok között gyakran a Nap, a Hold és a csillagok láthatók. Hasonló megoldásokat vártunk mi is a gyerekektől, akik örömmel vették a kiírást és ötletesen oldották meg a feladatot.

A legjobb munkákat értékeltük.

 

MESE VAGY VALÓSÁG A MIKULÁS?

Sok gyermek teszi fel ezt a kérdést a Mikulásra várva.  Mi rá a helyes válasz? A „Mikulás” nagyon is valóságos személy volt. Krisztus után 260-270-es években született Kis-Ázsiában, Patara városában egy gazdag család gyermekeként. Már gyermekkorában elfordult a világi hiúságoktól, és papi pályát választott, melyet oly jól látott el, hogy végül Myra püspökévé választották. Vagyonát a szegények megsegítésére fordította, így Szent Miklósról elsősorban a jólelkű és bőkezű püspök képe maradt meg halála után. Az egyik leghíresebb ilyen legendában egy szegény család 3 lányának hagy titokban aranyakat az ablakban, hogy segítse a hozomány nélkül álló, eladósorba került leányokat – ezáltal pedig megmenti őket a rabszolgaságtól.

Szent Miklós legendája nyomán alakult ki a Mikulás titkos ajándékozása, mellyel elsősorban a gyerekeket lepjük meg. Az ő örömük és hálájuk nekünk, felnőtteknek a legnagyobb boldogság, így mindenki ragaszkodik a legendához. A kicsik még hisznek a mesékben, a nagyok örülnek a meglepetéseknek. Így hát iskolánkban is hagyománya van a Mikulásnak. A csomagok felét a szülők, másik felét az önkormányzat állja, hogy ezen a napon egy tanuló se maradjon Mikulás-csomag nélkül. A Diákönkormányzat gondoskodik a csomagok elkészítéséről és kiosztásáról. ÍGY LESZ A MESÉBŐL VALÓSÁG!

 

CSAK MOTIVÁLT PEDAGÓGUS KÉPES MOTIVÁLNI

Őszi nevelési értekezlet és szakmai nap 2021.

A tanulási motiváció kialakulását segítő pedagógus attitűdöket vizsgáltuk meg őszi nevelési értekezletünk alkalmával.

A tanóra elkezdésekor a tanulók lelkiállapota nem feltétlenül ideális a tanuláshoz. Számos olyan körülmény jelentkezhet, ami negatívan befolyásolja a gyerekeket: a tanuló fáradt, ingerült, túlságosan izgatott, szorong. Ezért már az óra első pillanatától kezdve a pedagógus feladatai közé tartozik a tanulók hangulatának a felmérése és a megfelelő tanulási motiváció kialakítása. Ahhoz, hogy ezt megvalósítsa a pedagógus, neki is rendelkeznie kell a motiváció kialakulását segítő pedagógus attitűdökkel.

A következő előadásokat hallgattuk meg a témában:

Motiválni csak motivált pedagógus képes

Előadó: Molnár Tiborné igazgató

Pedagógus - pálya – motiváció

Előadó: Szabóné Sallai Judit mesterpedagógus

Milyen feladatai vannak a pedagógusnak a motivációval kapcsolatosan?

Előadó: Halászné Mitró Csilla okleveles gyógypedagógus

 

TEHETSÉGDIAGNOSZTIKA

Szakmai napunk második részében a tehetségazonosítás elméleti hátterével foglalkoztunk.

A tehetségazonosítás mindig is fontos feladata volt az iskoláknak, hiszen a tehetségek a húzóerői iskolánknak. Ezért tartjuk fontosnak, hogy a tehetséget képesek legyünk diagnosztizálni. Ehhez kértünk segítséget a Nemzeti Tehetség Központtól.

Tehetségdiagnosztika – felnőttképzési program 5 órában

A tehetségdiagnosztika eszközrendszerének bemutatása a tehetségazonosítástól, a tehetséges gyerekek megtalálásától, a különböző tehetségfejlesztő programokba történő beválogatásig, egészen az adott programok hatásvizsgálatig terjedően. Szemléletformáló, a módszertani alapokat bemutató képzés. A képzésen a nevelőtestület valamennyi tagja részt vett.

 

EGY A TERMÉSZETTEL

Pályázati felhívás

 

Ősszel az erdő szarvasbőgéstől hangos.  A magyarság eredettörténetéből ismerjük a Csodaszarvas mondáját.  A Csodaszarvas ábrázolások a magyar művészetben sok helyen megtalálhatók.

 

A felsős munkaközösség és ÖKO-munkacsoport pályázatot hirdet!

 

 

TE MILYENNEK KÉPZELED A CSODASZARVAST?

 

Szabadon választott technikával, és általad választott anyagok felhasználásával készítsd el a TE CSODASZARVASODAT.

 

Az alkotásod A4-es méretű legyen!

 

Beadási határidő: november 23. hétfő

 

 

A pályaművek kiállításra kerülnek. Minden elkészített alkotás pirospontot ér. A legjobb művek készítői pirosötöst kapnak.

 

 

JÓ MUNKÁT!                                 

 

AZ EIFFELBEN JÁRTUNK

Sajnos, nem Párizsban, hanem Budapesten, de így is nagy élmény volt!

 

A Lázár Ervin Program keretében a 8. osztályosok egy "operakoktélra" lettek hivatalosak, hogy színházi élményekkel gazdagodjanak.

Mivel az Operaház felújítás alatt áll, az előadások az Erkel Színházban vagy az Eiffel műhelyházban kerülnek megrendezésre. Mi az utóbbiban voltunk, ahol nemcsak operát néztünk, de egy kicsit a függöny mögé is bepillanthattunk.

 

Az Eiffel Műhelyház nem rég nyitotta meg kapuit a közönség előtt.  Az Magyar Állami Operaház új játszóhelye és látogatóközpontja Kőbányán, az egykori MÁV Északi Járműjavító felújított dízelcsarnokában található. Az Opera kamaraszínházaként a kortárs operák, modern balettek, valamint a kísérletező, és összművészeti előadások otthona kíván lenni.

 

Örülünk, hogy mi már jártunk itt!

 

Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola
Minden jog fenntartva
Copyright