A MAGYAR KULTÚRA NAPJÁN

Huzella Péter: Diákcsemege

1989-től január 22-e a magyar kultúra napja. 1823-ban ezen a napon fejezte be Kölcsey Ferenc a Himnusz írását. Az emléknapon országszerte számos kulturális és művészeti rendezvényt tartanak. Mi is figyelemfelkeltő megemlékezést tartottunk a jeles napról, könyvtári vetélkedő is lesz az emléknap tiszteletére és iskolánk vendége volt Huzella Péter Kossuth-díjas zeneszerző, gitáros-énekes is e jeles napon.

A megzenésített verseket előadó Kaláka együttes tagja volt 1975-1995 között. Az együttesből 1995-ben vált ki, hogy zeneszerzői és előadóművészi elképzeléseit jobban megvalósíthassa. Egy ideig a Neil Young Sétány (NYS) formáció tagjaként zenélt. Évekig készítette, vezette a Magyar Televízióban a Zenegér című műsorát. A Magyar Versmondók Egyesületének örökös tagja, előadásaival folyamatosan járja az országot, világot, sajátos hangulatú dalaival minden hallgatónak belopja a szívébe magát.

Tanulóinkkal is hamar kapcsolatot teremtett, s az ismert megzenésített verseket, illetve a dalok refrénjeit már együtt énekeltük vele. Hallhattunk Kányádi Sándor és Petőfi Sándor verseket is megzenésítve, de Móricz Zsigmond: Török és a tehenek című versének eléneklésébe is bekapcsolódtunk.  Koncertje interaktív és könnyed hangulatú volt, a dalokat mindig előkészítette, megfűszerezte, hogy a gyermekek számára még élvezetesebb legyen.

Ez a kis műsor méltó keretet adott az emléknapnak.

 

FENYŐÜNNEP-GYERTYALÁNG

A karácsony a kereszténység egyik legfontosabb ünnepe, de sok nem-keresztény ember is ünnepli világszerte a szeretet ünnepeként. Az ünneppel együtt jár az ajándékozás, a karácsonyi zene, ünnepi díszítés, a karácsonyfa állítás, karácsonyi fények, illatos gyertyák, csillagszórók és szaloncukor hagyománya.

Ezeket a hagyományokat próbáljuk mi is tanulóinknál tudatosítani, amikor Fenyőünnep-gyertyaláng projektnapunkon összegyűlünk az iskolai karácsonyfánál és végig gondoljuk az idáig vezető utat - az adventi koszorú gyertyáinak meggyújtását, a kézműves foglalkozásokat, játszóházakat, a karácsonyi sorversenyeket, az adventi vásárt a kemence melegénél, a mézeskalács díszítését, a meseszínpad műsorát, a betlehemezést. Mennyi-mennyi kedves program van mögöttünk! A mai záró napon együtt énekeljük még a karácsonyi dalokat, kicsi ajándékokkal lepjük meg egymást, meggyújtjuk a csillagszórókat és az utolsó adventi gyertyát.

Emlékeink közé rakjuk a feldíszített fenyő, a villogó fények, a meghitt gyertyaláng és  szikrázó csillagszórók látványát és illatát és ezekkel az emlékképekkel indulunk haza családjainkhoz, hogy tovább ünnepeljünk, most már velük.   De valójában nem ezek teszik a karácsonyt ünneppé! Az a sok-sok kicsi gyertyaláng, ami szívünkben gyúl ilyenkor, a szeretet, melyet tanulóinktól kapunk, és amit mi adunk nekik. Igen, az teszi ünneppé az iskolai karácsonyt, és kicsit boldogabbá körülöttünk a világot.

BOLDOG KARÁCSONYT MINDENKINEK!

 

 

KIRÁNDULÁS AZ EGRI PÜSPÖKI PALOTÁBA

  1. december 13-án a Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola diákjai hittanóra keretében, a Taktakenézi Önkormányzat és a Szerencsi Tankerületi Központ támogatásával Egerben jártak. A kirándulás szervezője Horváth Zsolt hitoktató volt.

 

 

„Kirándulásunk során látogatást tettünk Ternyák Csaba egri Érsek Úrnál, aki nagy szeretettel fogadott és vezetett körbe minket az érseki palotában. Megtekinthettük az eucharisztikus kegytárgyakat, és láthattuk, hogy milyen volt a XVI-XIX. század püspöki ruhaviselete. 

 

Jártunk még a Hittudományi Főiskolán, ahol a  papnevelde található. Itt folyik továbbá a hitoktató képzés is. Az főiskola kápolnájában gyönyörű freskókat tekinthettünk meg, és alázattal imádkozhattunk.

A kirándulás következő helyszíne az Egri Bazilika volt. 

A finom ebéd után a Dobó-tér karácsonyi vásárán kellemes sétát tettünk.” 

 

 

HAGYOMÁNYŐRZÉS

"A hagyomány nem a hamu őrzése, hanem a láng továbbadása!" (Morus Tamás)

HAGYOMÁNYŐRZÉS

A hagyományőrzés pedagógiai programunkba történő beépítésével a tanulók érzelmi, esztétikai, erkölcsi érzelmének fejlesztése, valamint a szülőföld iránti szeretete valósulhat meg. A néphagyományhoz kapcsolódóan átélt tevékenységek a közös élmény erejével hatnak a gyermekekre, erősítik a közösséghez tartozás érzését. Nem csak érzelmi kötődés, hanem egy komplex személyiségfejlődés elősegítője a program. A közös alkotás öröme fontos közösségformáló erő.

A program célja

A néphagyomány ismeretének a megalapozása, szellemi örökségünk átadása a tanulóknak. Sajátítsák el a jeles napokhoz, ünnepekhez kötődő népszokásokat. Legyenek alapvető ismereteik a tárgyi hagyományról, a népi díszítőművészetről. A tanulók harmonikus fejlesztése a néphagyományok eszközrendszerével.

A néphagyományőrző programunk feladatai:

  • Népszokások megismerése
  • Népi időjóslások felidézése
  • A népi kultúra tárgyainak megismerése és megjelenítése
  • Néprajzi ismeretek folyamatos bővítése
  • Tevékenységközpontú értékátadás: néphagyomány ápolás, népmese, népdal, néptánc által

A néphagyományőrző iskolai program további lehetőségei:

  • Megteremti a hagyományőrző tapasztalatszerzés feltételeit és lehetőségeit.
  • Elősegíti a gyermekek és a szülők hagyományokhoz való kötődését.
  • A tanulók megismerik a közös alkotás örömét és a múlt értékeit.
  • Érzelmileg gazdagabbá, értelmileg fogékonyabbá válnak.
  • Kialakul bennük a környezet és a haza iránti szeretet.
  • Magyarságtudatuk erősödik.

Eddig a következő hagyományokat mutatták be az osztályok:

Szent Mihály nap – 8. osztály

Szüret – 4. osztály

Márton-nap – 3. osztály

Betlehemezés – 5. osztály

2019-ben folytatjuk a népi hagyományok megismerését.

 

 

HANGOLÓDJUNK EGYÜTT A KARÁCSONYRA!

A közelgő karácsonyi ünnepekre való hangolódás jegyében adventi játszóházat és kézműves foglalkozásokat szervezünk az iskolában, melynek több állomása is van.  Az advent a várakozás időszaka, melyet ezekkel a foglalkozásokkal, gyertyagyújtásokkal tehetünk színesebbé, gazdagabbá.  

A mai emberek életében  különösen fontos lenne, hogy néha megálljanak és egymásra figyeljenek. Erre próbáljuk nevelni tanulóinkat, akikkel minden hétvégén meggyújtjuk az adventi koszorú soron következő gyertyáját, feldíszítjük az osztálytermeket, folyosókat és ünnepi hangulatot varázsolunk a várakozás idejére. A kézműves foglalkozásokon szebbnél-szebb ajándéktárgyak születnek majd folyamatosan. A legszebb alkotások a karácsonyi vásárba kerülnek, de készülnek majd olyanok is, melyek az iskolát díszítik vagy haza is vihetik a gyerekek.

A gyerekeink által készített ajándék nagyon értékes! Ez sok kreativitást, ügyességet kíván, ami egy gyermek számára igazi kihívás, ezért kell értékelni a saját készítésű ajándékokat!

 Az ünnepi készülődésben arra is lesz lehetőség, hogy  a szülők gyerekeikkel együtt játszanak vagy alkossanak. Ez különösen az alsósok életében fontos dolog, hogy a karácsonyi játszóházba a szülő is eljöjjön. Erre december 18-án lesz alkalom. 10 órától szeretettel várjuk a kedves szülőket CSALÁDI NAPUNKRA, mely sok meglepetést tartogat a szülők számára is!

 

 

A JÓ ISKOLA MINDENKINEK JÓ!

Az EFOP-3.1.5-16-2016-00001 „A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett intézmények támogatása” című kiemelt projekt keretében az Oktatási Hivatal „#sulim” címmel alkotópályázatot hirdetett, amelyen a Projektbe bevont feladatellátási helyek vettek részt. A „#sulim” alkotópályázat létrehozásának célja a projekt háromszáz bevont feladatellátási helyén a tanulók megszólítása, csoportos alkotásra való biztatása, készségfejlesztése, mely kooperatív munkán keresztül valósul meg, és hozzájárul a közösségépítéshez.

Intézményünkre jellemző a gyermekközpontú szemlélet. Minden gyermek egy egyedülálló csoda, fejlődő személyiség egyedi és megismételhetetlen. Véleményünk szerint, mindenki, aki gyermekekkel foglalkozik felelős azért, hogy a gyermekek alakuló személyiségét a legoptimálisabban formálja, bármilyen fogyatékossággal rendelkezzenek is ezek a gyerekek. Minden gyermek egészséges fejlődésének érdekében szükség van szeretetre, megértésre, türelemre, törődésre, elfogadásra, segítségre, bizalomra, társakra. Még ha némelyikük viselkedése olykor elfogadhatatlan is, lássuk meg a viselkedés mögött a segítségre szoruló értékes embert. Empátia, tolerancia, elfogadás és segítőkészség. A mi iskolánk igyekszik mindezeket biztosítani tanulói részére. A másság, a fogyatékosság nem minden esetben jelent hátrányt, közösen kell dolgoznunk, tennünk azért, hogy minden gyermek kibontakoztathassa értékes képességeit, hogy gazdag személyisége nélkülözhetetlen színfoltként ragyogjon társadalmunkban.

Iskolánk tanulói osztályfőnökeik koordinálásával kisebb-nagyobb csoportokban munkálkodtak. Voltak, akik verset írtak, rajzoltak, gipszet öntöttek, Power Point-ot, word-dokumentumot, számítógépes grafikát  készítettek stb. közösen, egymással kooperálva. Az alkotópályázatban iskolánk sajátos nevelési igényű tanulói is részt vettek és tipikus fejlődésű társaikkal közösen készítették el pályaműveiket.

Az Oktatási Hivatal az iskola pályázatát ARANY MINŐSÍTÉSSEL jutalmazta. Az elkészült alkotások az iskolai kiállításon megtekinthetők.

 

 

EDZÉS KATUS ATTILÁVAL

Katus Attila nevét szinte mindenki ismeri.  Ő egy népszerű személyi edző, életmód-tanácsadó, világ- és Európa-bajnok sportoló. Katus Attila nevét az egykori Pécsi Sasok aerobic formációból jól ismeri az ország, hiszen a világhírű csapat a sportágon belül minden létező díjat megnyert. Az aktív sportéletet a versenyzés után sem hagyta abba, személyi edzőként dolgozik tovább.

A személyi edző olyan sportszakember, aki egyénre szabott edzésprogramot alakít ki, majd az edzések során megtanítja a gyakorlatokat, és odafigyel arra, hogy minden mozdulat helyesen van-e végrehajtva. Az egy órás közös edzésen is próbálta megtanítani a gyerekeket a helyes levegővételre, testtartásra. Felhívta a gyerekek figyelmét arra, hogy a testtartás javítása nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy egészségesebbek és csinosabbak legyenek. Arra is ösztönözte őket, hogy életük során kihozzuk magukból a maximumot, legyenek céljaik és tegyenek is azért, hogy a célok megvalósuljanak. Személyes példájával mutatott utat a fiataloknak.

 A csoportos, zenés edzés, azaz aerobic foglalkozás nagyon tetszett a gyerekeknek. A különböző tempójú zene és a változatos gyakorlatok elterelték a figyelmet a fáradtságról, a gyerekek aktívan mozogták végig az edzést és hallgatták végig a jó tanácsokat, intelmeket.

 

 

SZAKMAI NAP ISKOLÁNKBAN

Mint minden évben, most is megtartottuk hagyományos őszi szakmai napunkat.

Most nem hívtuk meg más iskolák pedagógusait, mert nem jó gyakorlatainkat akartuk megosztani, hanem most a tantestületen belüli egymástól való tanulás volt a célunk.

A munkatervben meghatározott új kiemelkedő feladatunk a „digitális iskola” működtetéséhez szükséges eszközök és kompetenciák fejlesztése. Ez volt az elsődleges célunk tehát a szakmai napon, de a tanév más fontos eseményeinek tapasztalatait is átadtuk egymásnak.

 

Napirendi pontok:

  1. Megnyitó

Köszöntő és ráhangolódás: Molnár Tiborné intézményvezető

 

  1. Tájékoztatás

2.1. Intézményi pályázatok

Előadó: Molnár Tiborné

2.2. Közoktatási konferencia

Előadó: Molnár Tiborné

2.3. Nemzeti Pedagógus Kar szakmai napja

            Előadó: Gulyás Istvánné

            2.4. Jó gyakorlatok

Előadó: Szabóné Sallai Judit

 

  1. Előttünk álló feladatok

3.1.      Új NAT

3.2.      Intézményi ellenőrzés

3.3.      Egyebek

Előadó: Molnár Tiborné

 

  1. Digitális kompetencia fejlesztése Ismerkedés új programokkal.

4.1.      Kurmai Kinga – Kahoot!

4.2.      Krucsai Krisztina – LearningApps (tankocka)

4.3.      Buri-Fehérvári Ildikó – Redmenta QR-kód

4.4.      Molnár Tiborné – Google Drive

 

  1. A szakmai nap zárása

Összegzés: Molnár Tiborné igazgató

 

 

  1. A nevelőtestület határozata

A nevelőtestület határozata szerint kiemelkedő feladatunknak tartjuk a közeljövőben a:

  • szakmai, módszertani tudásunk folyamatos bővítését folyamatos képzésekkel, önképzéssel
  • digitális kompetenciánk fejlesztését
  • jó gyakorlatok megosztását

 

SZAKMAI_NAP PDF letöltése

 

Daléneklési verseny

Hagyományunkhoz híven iskolánkban az Ifjú Zenebarátok Napja alkalmából november 20-án ismét megrendeztük a körzeti népdaléneklési versenyt.  Örömünkre évről-évre egyre többen jelentkeznek erre a versenyre.

Idén 46 tanuló versenyzett, akik a környék 11 településének iskoláiból érkeztek.

A versenyt iskolánk első osztályosainak népi táncjátékával nyitottuk meg. Aztán izgalommal telve kezdődött meg a verseny. A tanulóknak egy kötelező és egy választott dalt kellett elénekelni a zsűri előtt.

A zsűri tagjai voltak: Nagy Attila, ének-zene tanár, karnagy; Krucsainé Somogyi Éva, zeneelmélet-és szolfézsoktató, karvezető; Burkus Bernadett, református lelkésznő; Molnár Tiborné, iskolánk intézményvezetője.

Ezen a versenyen Antonio Vivaldi olasz barokk zeneszerző születésének 340. évfordulóját ünnepeltük. Ismert versenymű sorozatának, a „Négy évszaknak” a „Tavasz” című tételének meghallgatásával emlékeztünk rá.

A versenyzők és a felkészítő pedagógusok nagy izgalommal várták az eredményhirdetést.

12 tanuló lett ennek a versenynek a „csillaga”. Így a jutalomkönyvek mellé nyakukba kiscsillagot is kaptak. Azok a tanulók, akik nem értek el helyezést, vigaszképpen és hogy továbbra is szeressék a dalokat és az éneklést, nyakukba kisszívet kaptak.

A versenyen átadásra került még a Galbavy-díj is, melyet Oroszné Galbavy Zsuzsanna tanárnő emlékére alapított iskolánk az elmúlt tanévben. Ezt a díjat az a tanuló kaphatja meg, aki három éven keresztül helyezésben részesül és a legjobb összesített eredményt éri el. Idén nagy örömünkre iskolánk tanulója, Makkó Julianna 4. osztályos tanuló vehette át ezt a díjat.

 

Helyezések

Osztályok

 

2. osztály

3. osztály

4. osztály

I.

Hetzi Gréta Dóra

Tállyai Zempléni Árpád Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Földvári Fanni

Bekecsi II. Rákóczi Ferenc Informatikai és Matematikai Általános Iskola

Bíró Ingrid

Taktaharkányi Apáczai Csere János Általános Iskola

II.

Tóth Abigél

Bekecsi II. Rákóczi Ferenc Informatikai és Matematikai Általános Iskola

Földvári Noel

Szerencsi Rákóczi Zsigmond Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Makkó Julianna

Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola

III.

 Szabó Jázmin

Bekecsi II. Rákóczi Ferenc Informatikai és Matematikai Általános Iskola

Dádi Amira

Rátkai Német Nemzetiségi, Kéttannyelvű Általános Iskola

Rosenthal Dorina

Bekecsi II. Rákóczi Ferenc Informatikai és Matematikai Általános Iskola

Különdíj

Horváth Patrik

Monoki Kossuth Lajos Általános Iskola

 

Fejes Bianka

Szerencsi Rákóczi Zsigmond Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

 

Balogh Fanni

Prügyi Móricz Zsigmond Általános Iskola

 

 

 

 

Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola
Minden jog fenntartva
Copyright