ÜNNEPÉLYES PROJEKTZÁRÓ RENDEZVÉNY VOLT ISKOLÁNKBAN

Az EFOP-4.1.3-17-2017-00181 pályázat keretében került sor a Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola infrastrukturális fejlesztésére, mely a következőket tartalmazta: 
- a folyosók új világító testeket kaptak 
- a folyosókra korszerű irányfények és menekülési útvonalat jelző táblák kerültek 
- megtörtént a gázkazánok felújítása 
- a tornaterem új sportpadlót kapott
- a lépcső új, biztonságosabb felületet kapott. 
- 400.000 Ft értékben eszközöket kaptunk

A KEHOP-5.2.11-16-2017-00142 pályázat a Szerencsi Tankerületi Központ Intézményein Fotovoltaikus rendszer telepítését valósította meg. A Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola tornatermének tetejére is felkerültek a napelemek, melyek az iskola áramfogyasztásának csökkentését szolgálják majd a jövőben.

Valamennyi felújítás és korszerűsítés öröm számunkra. Köszönjük, hogy a pályázatok részesei lehettünk!

 

 

TAVASZI HAGYOMÁNYOK

VILLŐZÉS

Hagyományőrző programunk újabb állomása volt a tavasz köszöntése egy igen régi hagyomány felelevenítésével, a villőzéssel. 
A villőzés jellegzetes virágvasárnapi leányszokás volt. Virágvasárnapján a lányok feldíszített, villőnek nevezett fűzfaágakkal sorra járták a házakat. A villőág/villőfa, melyet felszalagoztak, a tavasz hírnöke, körülhordozása a tavasz meghirdetése. Tanulóink felkészültek a hagyományból. A fiúk elmondták a szokás lényegét, a lányok pedig bemutatták. Osztályfőnökük a végén meg is veregette valamennyit, mondván: „Mind menjetek férjhez!”

HÚSVÉT

Tanulóink felelevenítették a húsvét bibliai történetét és népi hagyományait is. 

Húsvéthétfőhöz fűződő népszokás a locsolás és ennek jutalmául a festett tojás ajándékozása. A locsolkodás alapja a víz tisztító, termékenységvarázsló erejébe vetett hit. A tojás a népi hiedelem szerint az életet, a piros szín Jézus kiontott vérét jelképezi. A locsolkodó vers és a kölnivel való locsolkodás később terjedt el, ahogy az ajándékot hozó húsvéti nyúl képzete is. Ezt a hagyományt egy mesejelenettel mutatták be tanulóink, hogy a legkisebbek is élvezzék az előadást.

PÜNKÖSD

Pünkösd ünnepét a keresztény egyház annak emlékére tartja, hogy a húsvét utáni ötvenedik napon a Szentlélek leszállt az apostolokra.
A pünkösdi királyság hagyománya viszont a középkor óta ismert szokás. Ekkor valamilyen ügyességi versenyen , - amely lehetett tuskócipelés, karikába dobás vagy egyéb verseny - kiválasztották a pünkösdi királyt a legények közül, aki később a többieket irányíthatta és minden lakodalomba, mulatságra hivatalos volt, a kocsmákban ingyen ihatott, a fogyasztását a falu fizette ki. Ez a tisztség egy hétig, de akár egy évig is tarthatott.
A lányok körében négy leány körbevitt a faluban egy ötödiket. Ő volt a pünkösdi királyné. Megálltak az udvarokon, a pünkösdi királyné feje fölé kendőt feszítettek ki. Énekeltek és jókívánságokat ismételgettek, miközben körbejárták a királynét. Az énekek és a mondókák végén ajándékot kaptak.
Hagyományőrző programunkban az 1. osztályosok is megismertették az iskola tanulóit ezzel a régi hagyománnyal, mely nagyon hangulatos volt.

 

 

LEGO – A KREATÍV JÁTÉK ÉS FEJLESZTŐ ESZKÖZ

A 2018/19-es évet már mi is LEGO-programmal indítottuk. 
A nyíregyházi LEGO gyár egy hatalmas doboz LEGO elemekkel ajándékozta meg iskolánkat, melyhez még vásároltunk készleteket, s összeállítottuk saját LEGO-programunkat az 1-4. osztályokban, melynek fő eleme a LEGO-matek, de szövegértés és drámajáték oktatáshoz is használjuk. A program hatékonyan fejleszti a tanulók matematikai problémamegoldó kompetenciáját, de szókincsét, olvasási készségét és beszédkészségét is. 
Az elmúlt héten a felsős tanulók egy csoportja jutalomként betekintést nyert a LEGO-birodalomba, Nyíregyházán. A nyíregyházi gyárban a LEGO termékek gyártásának minden fázisa megtalálható – a műanyag nyersanyagtól egészen a raklapokra csomagolt késztermékekig. Tanulóink megnézhették a gyártás fázisait és még játszhattak is.

 

 

Útravaló Élménynap

2019.május 10-én iskolánk 12, 7. és 8. osztályos mentorált tanulója vett részt Szerencsen a Kulcsár Anita Sportcsarnokban megrendezett Útravaló Élménynapon. Az egész délelőttös program nagyszerű kikapcsolódást jelentett a gyerekek és kísérőik számára. A Sportcsarnokban 8 állomás várt a tanulókra az egészséges életmód, valamint a környezettudatosság jegyében. Iskolánk tanulói a hejőkeresztúri iskola diákjaival kerültek össze a Zöld 2 nevezetű csapatba. 15 percet tölthetett minden csapat 1-1 állomáson, és a cél a legtöbb pont összegyűjtése volt. Változatos feladatok vártak rájuk. Az 1. állomáson kosárlabdadobás, a 2. állomáson az egészséges étkezéssel kapcsolatos feladat, a 3. állomáson sötétített szemüvegben formaberakás, a 4. állomáson lánctalpas játék, az 5. állomáson szelektív hulladékgyűjtés, a 6. állomáson Szumó ruhában futás, a 7. állomáson puzzle játék, a 8. állomáson „fordított” biciklizés szerzett feledhetetlen perceket tanulóinknak.

A pálya teljesítése után ebéd várta a gyerekeket, majd az ízletes étel elfogyasztása után az eredményhirdetés következett. A rendezvény főszervezője elmondta, hogy az eddigi Élménynapokon még nem sikerült egy iskolának sem elérni az 500 pontot. De ezen a napon ez a mi csapatunknak sikerült, így a hejőkeresztúri iskolásokkal együtt örömmel vettük át az első helyért járó oklevelet és az édességeket.

A nap folyamán a Romano Glaszo mai slágereket énekelt. A gyerekek leülhettek hozzájuk, énekelhettek, kipróbálhatták a hangszereket. A program zárásaként egy Táncház vette kezdetét, ahol ugyancsak a Romano Glaszo húzta a talpalávalót.

Élményekkel gazdagodva, új barátokra lelve tértek haza diákjaink erről a szuper Élménynapról!

 

 

TAVASZI SZAKMAI NAP A TAKTAKENÉZI ISKOLÁBAN

VÉGZETTSÉG NÉLKÜLI ISKOLAELHAGYÁS – LEMORZSOLÓDÁS.

A köznevelés rendszerében többféle fogalom használatos a tanuló iskolai sikertelenségével összefüggésben. Mindegy hogyan nevezzük, az a fontos, hogy ezt a problémát az iskola egységként közelítse meg. Az iskola pedagógusainak, a tanulóknak és családjaiknak egységesen, összehangoltan és egymással együttműködve kell cselekednie, továbbá szoros együttműködést kell folytatnia az iskolán kívüli érdekelt felekkel és a tágabb közösséggel is, hogy minden gyermek sikeresen fejezze be azt az iskolát, melyet elkezdett. 

SZAKMAI NAPUNK témájaként ezt a problémát tűztük mi is napirendre. Négy iskola pedagógusai és az Oktatási Hivatal mentora is részt vett a műhelymunkánkon, melynek célja és egyben iskolánk célja is a jövőre tekintve, hogy tanulóink szeressenek iskolába járni, érjék őket sikerek, legyen végzettségük! MI EGYETLEN GYEREKRŐL SEM MONDUNK LE!!

 

 

BESZÉLJ SZÉPEN, ÍRJ JÓL, OLVASS KIFEJEZŐEN

SZÉPEN BESZÉLNI MŰVÉSZET

Az ókorban még tanították a beszéd művészetét a gyerekeknek. Napjainkban legtöbben akkor kezdenek el foglalkozni a gyerek beszédművelésével, amikor valami problémát észlelnek, – dadogás, hangok nem megfelelő kiejtése - s ilyenkor fordulnak a szülők logopédushoz. Egy szépen beszélő gyermek már a kommunikációjával sikereket tud elérni. Mit tehet a szülő?
Figyeljünk a saját beszédünkre! Az alap, hogy a gyerek előtt ne használjunk csúnya szavakat (még akkor sem, ha azt hisszük, nem figyel). Már attól a perctől, amikor a gyerek elkezd beszélni érdemes hangsúlyozni, nem hadarni, egész mondatokban beszélni. A gyermek ezt fogja utánozni.
Olvassunk a gyereknek! Közben figyeljünk arra, hogyan hangsúlyozunk és hogyan formáljuk a szavakat. Olyan könyvet válasszunk, amelyik megfelel a gyerek életkorának!
Ha gyermekünk valamit rosszul mond, ne szóljunk rá, ne utánozzuk, csak mondjuk el jól a szót vagy a kifejezést.

Az iskolában fontos a szép és helyes beszéd, a hangsúlyos és kifejező olvasás, ezért több versenyre is felkészítettük tavasszal a tanulóinkat.

Szépkiejtési versenyünkön, - melyet évek óta megrendezünk az alsósoknak – nagyon sok tanuló megmérettette magát mesével, verssel és prózával. A zsűri a legszebben beszélő gyerekeket kiválasztotta és jutalmazta. A legjobbak a körzeti versenyen is kipróbálhatták tudásukat.

Diákújságíró palántáink átvették jutalmukat a Szerencsi vár Lovagtermében és találkoztak Szentes Richárddal, az Echo Tv sport-újságírójával és műsorvezetőjével.

Ezüst oklevéllel gazdagodtunk a Borúth Elemér vers-és prózamondó versenyen

A KIS-KAZINCZY versenyről két díjat is hoztunk. elsőt és különdíjat.
A verseny célja a szép magyar beszéd, a pontos és hangsúlyos olvasás volt.

„A MESE ÖRÖK”
Műveltségi versenyen vettünk részt Erdőbényén.
Olyan olvasni szerető 3 fős csapatokat vártak, akik kedvelik a meséket, szeretnek olvasni, nem félnek a megmérettetéstől. Csukás István Téli tücsök meséi című könyvet kellett elolvasni a csapat tagjainak és felkészülni a történetből. 12 csapat jelentkezett, melyből 5 csapat teljesítményét értékelte a zsűri oklevéllel és könyvjutalommal. Mi 2 csapattal is jelentkeztünk és nagy örömünkre, mindkét csapat díjazott lett. 

KÖLTÉSZET NAPJA
1964. óta április 11-én, József Attila születésnapján ünnepeljük a Költészet Napját. A Költészet Napi programokhoz kapcsolódva kistérségi szavaló versenyt tartottak a Szerencsi Városi Könyvtárban, ahol a verset szerető gyerekek mutathatták meg tehetségüket. A versenyzőknek egy szabadon választott és egy előre meghatározott művet kellett előadni a szakmai zsűrinek. Innen is díjjal tértünk haza.

 

 

NYITNIKÉK PROGRAMUNK ÁLLOMÁSAI A TANÉVBEN

Hamarosan eljön az iskolai beiratkozások ideje. A tanköteles korú gyerekeknek iskolát kell választani, s az óvoda-iskola átmenet sok problémát okozhat. Az óvoda – iskola együttműködés eredményeként célunk az átmenet megkönnyítése, jól működő kapcsolat kialakítása a két intézménytípus között. Nyitnikék programunk több részből tevődik össze: képességfejlesztő foglalkoztatási formák bemutatása a tanítók számára, az óvónők látogatása az első osztályban, szorosabb szakmai együttműködés az óvónők és a tanítók között, közös megbeszélések, nyomonkövetés. 
A program 1. állomása, amikor a leendő osztályfőnök látogatott el egy nagycsoportos foglalkozásra, hogy ismerkedjen a leendő 1. osztályosokkal.

  1. állomás: Az iskola-óvoda átmenet megkönnyítése érdekében a leendő 1. osztályos gyerekek az óvó nénik kíséretében ellátogatnak minden éven az iskolába, ahol a 4. osztályosok vidám műsorral és ajándékkal köszöntik őket és megmutatják új otthonukat. 
    Az éven is így történt. A kicsik most is megszeppenve nézegették a betűk és számok világát, melyet 1 év alatt birtokukba kell majd venni. Mivel az éven kis létszámú gyerek iratkozott be (kevés gyermek született), több idő lesz az egyéni bánásmódra, fejlesztésre.
  2. állomás: Nyitnikék programunknak része a nyomonkövetés is, mely egy olyan bemutató órát jelent, amikor a volt óvó nénik megnézhetik, hogy elballagó csoportjuk, hogyan tud már írni, olvasni, tanulni így tanév végéhez közeledve. 
    Ügyesek és bátrak voltak a gyerekek.

 

 

TŰZZÖN MINDENKI KOKÁRDÁT!

Ezen a napon az 1848/49-es magyar szabadságharc kezdetét ünnepeljük. Március 15-e az évek folyamán jelképpé vált, nemzetünk szabadságszeretetét, szabadság utáni vágyát fejezi ki. Március 15-én minden megemlékező kokárdát  tűz a ruhájára. A kokárda a francia forradalom „találmánya”,  magyarországi megjelenése Petőfi és felesége, Szendrey Júlia  nevéhez kötődik. A hagyomány szerint a forradalom kezdetének estéjén a pesti radikális ifjúság vezérei, Szendrey Júliától illetve Laborfalvi Rózától kapták az első kokárdákat, amelyeket a kabát hajtókáján vagy a mellrészén, a szív felőli oldalon viseltek.

Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 171. évfordulóját együtt ünnepeltük az ukrajnai testvériskola hozzánk látogató diákjaival. Az ünnepre előre készültünk. Az osztálytermekbe nemzeti színű dekorációk kerültek és minden tanuló kokárdát kapott az osztályfőnökétől, melyet az ünnepségre kitűzött a szíve fölé.

 A tanulók egy nagyon fiatalos stílusban megkoreografált műsort adtak elő, mely nagy tetszést aratott a közönségnél. Igazi ünnepi hangulatban térhetett haza mindenki.

 

„És mi arra születtünk, hogy a föld sebeit begyógyítsuk,
életünkön át, életünkön át,

Arra születtünk, hogy mindig menjünk, meg ne álljunk,
induljunk tovább, induljunk tovább.

Arra születtünk, tiszta legyen még a szívünk,

s játszunk még tovább, játszunk még tovább.”

 

 

Váci Dunakanyar Színház előadása

Március 15-e minden ember számára jelent valamit – ünnep, kokárda, forradalom, szabadság. Minden éven készülünk az ünnepre versekkel, dalokkal, az események felelevenítésével. A Váci Dunakanyar Színház előadása azonban szakított a szokványos március 15-i ünnepi előadások, műsorok jellegével. Az előadás tulajdonképpen  egy improvizatív stílusú drámaórának felelt meg,  mely a március 15-i eseményeket nem értelmileg, hanem érzelmileg dolgozta fel, felhasználva a következő kifejezéseket, gondolatokat: rabság, börtön, szabadság, hit.

 Az események két helyszínen – Pilvax és budai várbörtön -  zajlottak párhuzamosan. Az eseményeket a gyerekekhez közel álló  ritmikus dalszövegmondással – rappeléssel – elevenítették fel. A forradalmi hangulatú versek közé humort csempésztek és a tanulókat is  bevonták a szerepjátékba. Ennek következtében elsősorban nem a történelmiség, hanem a gyerekek gondolatai és tettei határozták meg az előadás menetét.  A tanulók nagyon élvezték a szokatlan előadásmódot és az eseményeknek ilyenfajta, humorba csapó megközelítését, a sok verset és ritmikus dalszöveget.  Kutatási eredményeken alapul, hogy a zene, ritmus, vers jó hatással van képességeinkre. Leggyorsabban éneklés közben tanulunk új szavakat és  a szövegértést is fejleszti, ami gyerekek esetében különösen lényeges dolog. Valószínűleg ennek az előadásnak is meg lesznek az eredményei a vidám hangulaton kívül is.

 

 

Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola
Minden jog fenntartva
Copyright