KÖRNYEZETI NEVELÉSI PROGRAM

Öko program

TAKTAKENÉZI

PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA

 

 A program megtekintéséhez kattintson a bővebben gombbra:

Bővebben

„Egy ökosuli mindennapjai”

Az Oktatási Hivatal Miskolci Pedagógiai Oktatási Központja szervezésében a Tavaszi Pedagógiai Napok az éven digitális formában valósultak meg. A bázisintézményi programok között találtuk a Környezeti nevelés -  „Egy ökosuli mindennapjai”  című online programot, mely  a putnoki Gomba Levente Gimnázium fenntarthatósági neveléshez kapcsolódó közösségi munkáját mutatta be. Mivel iskolánk is 2019-től ökoiskola, így szívesen hallunk és szorgalmasan gyűjtjük a jó ötleteket ebben a témában. Az Öko-munkacsoport vezetője jelentkezett erre a képzésre. Az előadás a következő kérdésekre kereste a választ:

  • Mi is az az ökoiskola?
  • Mitől ökoiskola egy iskola?
  • Mitől innovatívak az ökoiskolák?

Ezek után saját eseményeikről láthattunk egy összefoglalót.  Sok olyan programot mutattak be, melyek nálunk is működnek. Mi is bekapcsolódtunk a Fenntarthatósági Témahétbe, vannak jeles napjaink, figyeljük a kapcsolódó versenyeket, de a pandémia miatt csak a rajzversenyekre neveztünk az éven. Mi is szeretünk kirándulni, kerékpározni, nevelési feladataink központi témája az egészséges életmódra nevelés. Odafigyelünk az iskola és környezetének tisztaságára és a gyerekektől is elvárjuk, hogy ne szemeteljenek.

Új dolgot nem sikerült gyűjteni, de  arról meggyőződtünk, hogy  mi is jól csináljuk!

 

ALKOSS A HALAKÉRT!

NÉBIH PÁLYÁZAT

 

Érdeklődéssel olvastuk a  Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal által meghirdetett “Alkoss a halakért” rajzpályázat kiírását, mivel Taktakenéz település a Tisza partján fekszik és a halászat, horgászat közel áll a gyerekekhez is.

Több éven keresztül zajlott a Tisza-tavi Pecasuli program, melynek mi is résztvevői voltunk és így megismerhették a tanulók még jobban a Tisza élővilágát, a horgászás etikáját, a természet szeretetét és védelmét. Az ajándék horgászbotok és horgászengedélyek lehetővé tették, hogy a gyakorlatban is kipróbálják a horgászás örömét.

 

A pályázat konkrét témája volt: Munkában a halőr.

De ki is az a halőr?

Ő ellenőrzi azt a személyt, aki a halgazdálkodási vízterületen, annak partján halászik, horgászik. Megnézi, hogy a kifogható mérettartományon kívüli vagy a területi jegyen meghatározott mennyiségen felüli hal ne kerüljön kifogásra.  A  tilalmi időben kifogott, valamint a védett halakat visszahelyezteti a vízbe!

Azoktól, akik tiltott eszközzel vagy tiltott módon, engedély nélkül  horgásznak, halásznak, vagy azoktól, akik tilalmi időszakban a tilalom alá eső halat, védett halat kifogják, vagy  akik a méret, és mennyiségi korlátozást megszegik,  elveheti az állami horgászjegyét. 

A pályázók a halőri munka témáját különféle rajztechnikai eszközökkel, többféleképpen elkészíthették. A rajzok között sok érdekes és szép munka keletkezett. mivel csak a rajzok digitalizált változatát kellett beküldeni, a legszebb munkákból kiállítást rendeztünk.

 

HÁT (M)ILYENEK A MADARAK?

„Hát te igazán megérted,

mit a madarak beszélnek?

nemcsak csipegnek, pityegnek,

fütyülnek és csiripelnek?”

 

Az alsós osztályok vidám témanapot tartottak a Madarak és fák napján. Próbálták kutatni, keresni, hogy milyenek a madarak, mit érdemes tudni róluk?

A gerinces állatok közül a madarak élnek legnagyobb számban környezetünkben. Nagyon sok fajtájuk van. Tavasszal a kertekben, fákon megjelenő énekes  madarak elbűvölnek bennünket az énekükkel. Már a puszta látványuk is örömet okoz, hiszen a hangjuk mellett általában a tollazatuk is szép színes.

Évezredek óta háziállatként is tartunk madarakat. Faluhelyen még ma is tartanak az emberek tyúkot, kacsát, libát. Így a gyerekekhez a madarak közel állnak.

Ma megtanulták, hogy a madarak a gerinces állatok közé tartoznak. Testüket belső csontos váz szilárdítja, testüket toll borítja, tüdővel lélegeznek. Négy végtagjuk közül kettő szárnnyá alakult, többségük tud repülni. Szájnyílásukat csőr határolja és meszes héjú tojásokkal szaporodnak.

Mindezek mellett verseket olvastak madarakról, közmondásokat kerestek, melyekben madarak voltak, dalokat énekeltek és játszottak. Végül kézügyességüket is kipróbálták. Papírhajtogatással színes madarakat készítettek, melyek osztálytermük lakói lettek.

Szép és hasznos nap volt ez a jeles nap iskolánkban.

HÁT ILYENEK A MADARAK!

 

Fenntarthatósági Témahét a Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskolában

2021. április 23–29.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2021. április 19–23. között hirdette meg a Fenntarthatósági Témahetet, amelynek célja, a fenntarthatóság üzenetének terjesztése iskolai keretek között. Iskolánk is regisztrált a témahétre.

Az alsósok már a jelenléti oktatásban vettek részt a programokon, míg a felsősök a digitális oktatás keretei között dolgoztak.

A 2021. évi Fenntarthatósági Témahét kiemelt témái

  • az erdő, mint ökoszisztéma,
  • a zöld gazdaság és
  • a fenntartható közösségek voltak.

E témák köré épültek az alsósok tevékenységei, az online órák, és az a foto-pályázat, amit a felsősöknek hirdettünk meg.

A Fenntarthatósági Témahét  céljai az éven iskolánkban: Tudatosítsuk és tiszteljük a természet ezerféle jótékony hatását, vizsgáljuk meg, hogyan járul hozzá mindennapi életünkhöz, értékeljük jelentőségét és gondoskodjunk védelméről!

 

AZ ALSÓSOK TEVÉKENYSÉGEI

Az alsósok heti programját úgy állította össze az alsós munkaközösség és az ÖKO-munkacsoport alsós tagjai, hogy a témához kapcsolódó kisfilmeket nézzenek az erdők világáról, a fenntarthatóságról, újrahasznosítsanak és  ültessenek is a héten. Legyen sok tevékenytetés, legyen élményszerű a tanulás!

BESZÉLGETÉSEK AZ ONLINE FILMEK TANULSÁGAIRÓL

Az érdekes filmek lekötötték a tanulók figyelmét, sok új ismeretet szereztek belőlük, melyekről szívesen beszélgettek, vitatkoztak. Ők maguk is tudtak jó és rossz példákat mondani a fenntarthatósággal kapcsolatosan. A filmek segítették a szókincsbővítést és a kommunikáció fejlesztést is.

ÚJRAHASZNOSÍTUNK

A gyerekek környezettudatos magatartásának kialakításához nagyon fontos lépés a hulladékok újrahasznosítása. Hosszú távú cél a hulladékképződés megelőzése, de rövid távon ésszerű megoldás a szelektív gyűjtésre való nevelés is. A kreatív kézműveskedés alatt átélt élmények segítik, hogy tanulóink ne csak kidobandó anyagként tekintsenek a hulladékokra, hanem olyan anyagként gondolkodjanak róluk, amely még hasznosítható, felhasználható, csak valamennyi energiát be kell fektetni az újrahasznosításukra. Célunk, hogy a gyermekeknek igényük legyen otthonukban is megvalósítani a szelektív gyűjtéssel járó feladatokat.

ÜLTETNI, DE HOGYAN?

A magot elvetni, majd figyelni a kikelő aprócska növényt, öntözni, gondozni az általunk elültetett kicsi palántát egyaránt öröm a felnőttnek és a gyereknek is. A mai gyerekek már kevésbé vannak bevonva az otthoni ültetgetés fázisaiba, így  hatalmas  öröm volt a kis poharakba magot ültetni és a sziklakertbe növénykéket telepíteni. A fizikai munkával járó tevékenységek talán még inkább megtanítják őket a természet tiszteletére, szeretetére és csodálatára.

 

A FELSŐSÖK TEVÉKENYSÉGEI

A témahét digitális megvalósítása nehezebb, mint a jelenléti oktatásban. Az online tanórákhoz itt is kapcsolódtak a diákok, az ÖKO-munkacsoport több online órát is ajánlott a tanulóknak. A legnépszerűbb program a fotó-pályázat volt, melyet 3 témában hirdetett meg a felsős munkaközösség.

  • Mi fán terem az erdő? – az erdő szépségének bemutatása
  • Közvetlen környezetünk – A település, a ház kapcsolata a természettel
  • Rovarvilág-növényvilág – Ami felkelti az érdeklődésedet a tavaszi természetben

Minden tanuló okos telefonnal kapcsolódott be a digitális oktatásba, így tudtuk, hogy van olyan eszközük, melynek segítségével kicsit kimozdítjuk őket a természetbe, és a kreativitásukat, felfedező képességüket is megmutathatják a fotóik által. Nagyon sok fotó érkezett, melyet nagyon nehéz volt zsűrizni, de próbáltuk megtalálni a legérdekesebbeket.

A Digitális Témahét 2 jeles napot is érintett, március 21-én az erdők nemzetközi napját ünnepeltük, a víz világnapja pedig március 22-én volt. A Föld órája pedig március 27-én .

 Így kézenfekvő volt a 3 téma feldolgozása, amivel már akkor célunk volt, hogy a Fenntarthatósági Témahétbe becsempésszük a Digitális Témahét projektjeit.

Mivel a  Digitális témahét projektjei is kapcsolódtak a fenntarthatósághoz, így ezekből egy digitális kiadványt állítottunk össze, melyet ezen a linken tekinthettek meg a tanulók:

https://www.sutori.com/story/fenntarthatosagi-temahet--AYQTrstzgBJejzPGD4aVAoDj?fbclid=IwAR2KFFoLbBuneVhDM91PB1s0DaunuzVWtXEulYgTwFOUgAx3gC3g1B-u_0g

Ez azért volt fontos, mert a projekt feladataiból egy digitális versenyfeladatot állított össze az ÖKO-munkacsoport a Föld-napjára, melynek megoldását értékeltük és jutalmaztuk.

A feladatlap egy Google űrlapon készült el, hogy digitálisan megoldható legyen.

Jó érzéssel zártuk a témahetet, mert úgy éreztük, minden tanuló részese volt a témahétnek, mindenki találhatott benne kedvére valót, s olyan ismereteket tudtunk közvetíteni feléjük, ami elősegíti a fenntarthatóságra nevelést.

 

 

„DiaPed - Diabétesz oktatási program pedagógusoknak”

Az Oktatási Hivatal meghirdette a „DiaPed - Diabétesz oktatási program pedagógusoknak” című online képzését, melyre iskolánkból is jelentkezett pedagógus.

A képzés célja, hogy a pedagógusok és pedagógia munkát segítő kollégák részére támogatást

nyújtson a cukorbetegséggel élő gyermekek, tanulók ellátásában, kezelésében.

 

Magyarországon csaknem 1 millió cukorbeteg él, köztük 45 ezer felnőtt és több mint 4000 gyerek 1-es típusú diabéteszes. A napi többszöri vércukormérés, inzulin beadás, szénhidrátszegény diéta betartása nehézséget okoz a kicsik számára. Ezért a környezetet szükséges felkészíteni ennek elfogadására, és a betegséghez kapcsolódó alapvető teendőkre.

A képzés mindazoknak az iskoláknak és pedagógusoknak szólt

  • akiknek kérdéseik vannak a diabéteszes gyermekek közösségi fogadásával kapcsolatban,
  • akik szeretnének ismereteket szerezni a gyermekkori diabéteszről,
  • akik szeretnének felkészülni diabéteszes gyermekek fogadására.

 

Iskolánkban szerencsére nincs ilyen tanuló, de a statisztikai adatok alapján bármikor előfordulhat, hogy nekünk is szembe kell nézni a problémával, így hasznosnak találtuk, ha van olyan pedagógus, akinek vannak ismeretei ezen a téren. Iskolánkban is bármikor szükségessé válhat a diabéteszes gyermekek napközbeni ellátásáról történő gondoskodás megszervezése, s ehhez nagy segítséget nyújtott az online képzés.

A TANULÓK DIGITÁLISKOMPETENCIA-SZINTJEINEK MEGHATÁROZÁSA ÉS FEJLESZTÉSE

Online szakmai tájékoztató

Az Oktatási Hivatal az EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérésiértékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” című projekt keretein belül online szakmai tájékoztatót szervezett.

A szakmai tájékoztató címe: A DigComp 2.2 EU-ajánlás alapján kidolgozott, a tanulók digitáliskompetenciaszintjeinek meghatározásához és fejlesztéséhez tett javaslatok gyakorlati ismertetése

A szakmai tájékoztatás célja elsősorban az volt, hogy a pedagógusok, intézményvezetők, szakértők, szaktanácsadók megismerjék a projektben kialakított tanulói digitális kompetencia keretrendszer legfontosabb elemeit, képet kapjanak arról, hogy hogyan lehet a tanulók  digitális kompetenciáit fejleszteni és hogyan tudják ezeket a NAT által meghatározott tantárgyi tartalmakhoz kapcsolni.

A digitális kompetencia fejlesztését már a korai gyerekkorban érdemes elkezdeni. Iskolánkban jelenleg 5. osztálytól folyik informatika oktatás, de az új NAT szerint már 3. osztálytól lehetőség lesz a Digitális kultúra tantárgy bevezetésére. Ez azért is fontos, mert tanulóink többsége csak az iskolában tud számítógépet használni. Otthon általában csak okos telefonnal rendelkeznek a családok. Az iskola eszközparkja és a pedagógusok digitális kompetenciái meghatározzák az IKT eszközök használatának gyakoriságát. Iskolánkban az informatika órán kívül más tantárgyak óráin is megjelenik a számítógép a tanítási órákon. Sokkal eredményesebben lehet a tanulók digitális kompetenciáit fejleszteni, ha integráltan, több tárgy keretében jelennek meg a digitális eszközök. Az IKT-s eszközök a tanulói csoportok együttműködését is segíthetik.

Iskolánkban jellemzően az egész tantestület használja a számítógépet, laptopot  a tanítási órákon, így a távoktatásra való átállás egyetlen akadálya a felső tagozaton az otthoni eszközök hiányossága volt.

A tanulók digitális  kompetenciájának az alaposabb megértése elősegítése érdekében az Európai Bizottság kidolgozta a European Digital Competence Framework for Citizens keretrendszert (DigComp – a polgárok számára készült Európai Digitális Kompetencia Keretrendszer), amely öt kompetenciaterületből áll:

  • műveltség az információ és az adatok tekintetében;
  • kommunikáció és együttműködés;
  • digitális tartalom készítés;
  • biztonság;
  • problémamegoldás.

Mi is ennek az 5 területnek a fejlesztését tűzzük ki célul az elkövetkező években, amihez az előadás után következő szekciókban már ötleteket is gyűjthettünk.

MA VAN A FÖLD ÓRÁJA

A Föld óráján minden év márciusának utolsó szombatján este világszerte lekapcsolják egy órára a nélkülözhető világítást, és áramtalanítják az elektromos készülékeket. A Földnek szentelt 60 perc célja nemcsak az, hogy otthonainkban és városainkban szimbolikusan kialudjanak a fények, hanem hogy az emberiség tudatára ébredjen, hogy a fenntartható jövő megteremtése és bolygónk állapotának megóvása mindannyiunk felelőssége.

A Föld órája 2021-ben március 27-én (szombaton) lesz

20:30 és 21:30 között.

Ne csak a 60 perces sötétségre mondjunk igent, hanem egy fenntartható életmód vállalására is!

Kapcsoljuk ki március 27-én (szombaton) l 20:30 és 21:30 között a nélkülözhető elektromos áramforrásokat!

 A FÖLD ÓRÁJÁHOZ TARTOZÓ PROJEKTFELADATOK:

A műanyag már nem menő – ÉLJ MŰANYAG NÉLKÜL !

6,9 milliárd tonna – már ennyi műanyag hulladék szennyezi földi környezetünket, és a táplálékláncon át lassan visszakerül tányérunkra, poharunkba és szervezetünkbe. Ne hagyjuk, hogy így legyen! Tudatosítsuk a gyerekekkel,  hogy amit valaha használt műanyag, - legyen az szatyor, palack, szívószál - a mai napig létezik valahol az út menti árokban, az erdő szélén, a folyóban, az óceánban vagy egy szemétlerakóban.

  • Kapcsoljuk ki március 27-én (szombaton) l 20:30 és 21:30 között a nélkülözhető elektromos áramforrásokat! Küldj egy szívecskét az osztályfőnöködnek, ha te is kikapcsoltál egy eszközt!
  • Gyűjtsétek össze, hogyan tudunk takarékoskodni az energiával a háztartásokban!
  • A csoportok gyűjtsék össze, melyek a legkárosabb műanyagok, hogyan csökkenthetjük használatukat?

KEDVES SZÜLŐK, GYEREKEK, KEDVES PARTNEREINK!

Kapcsoljuk ki március 27-én (szombaton) l 20:30 és 21:30 között a nélkülözhető elektromos áramforrásokat! Ha csak egyet is kikapcsolunk, már hozzájárultunk a fenntartható életmód kialakításához!

KEDVES GYEREKEK! Remélem sokan írtatok verset Földanyához és többen beküldtétek az energiatakarékossághoz kapcsolódó űrlapot! Aki még szeretné, ma megteheti! Hétfőn küldöm az értékelést!

Ne felejtkezzetek meg a mai feladatról - kapcsoljuk ki a nélkülözhető elektromos eszközöket! TEDD MEG EZT TE IS!

Küldj egy szívecskét az osztályfőnöködnek, ha te is kikapcsoltál egy eszközt!

ADDIG IS HALLGASD MEG FÖLDANYA ÜZENETÉT!

 

https://www.youtube.com/watch?v=A27dA0UVwF4

 

I. Digitális Fogyasztóvédelemi Nap

A Digitális Jólét Program szervezésében 2021.03.22-én első alkalommal került megrendezésre a Digitális Fogyasztóvédelem Szakmai Napja. Az esemény fő célja az volt, hogy bemutathassa a digitális fogyasztóvédelem területén elért legfőbb eredményeket, jövőbeni lehetőségeket és kérdéseket fogalmazzon meg. A digitalizált megoldások a fogyasztók számára rendkívül előnyösek, de sok új kihívást is magukban hordoznak.  Ezekre az újfajta kihívásokra próbált válaszokat adni  a konferencia programja, annak érdekében, hogy a fogyasztók részére egy hatékony és gyors jogvédelem álljon rendelkezésre.

 A meghívott előadók  bemutatták  a tapasztalataikat, és gyakorlati tudnivalókkal segítették az érdeklődőket. Mivel iskolánk rendelkezik a Fogyasztóvédelmi tudatosságra nevelő iskola címmel, így Molnár Tiborné intézményvezető is regisztrált a szakmai nap programjára.

A szakmai napon a következő témákban hangzottak el előadások:

  • Digitális Jólét Program bemutatása
  • Az ITM IT laboratóriumának tapasztalatai az online kereskedelem kapcsán, főbb kezdeményezések (online fogyasztóvédelem területén, online piacfelügyelet, fogyasztóvédelmi szakmapolitikai program).
  • A Gazdasági Versenyhivatal digitális fogyasztóvédelmi stratégiája a gyakorlatban, tapasztalatok az online kereskedelem területén.
  • Hatósági tapasztalatok az e-kereskedelem területén
  • Békéltető testületi tapasztaltok az e-kereskedelemhez kapcsolódóan, illetve az online vitarendezési platform használatát illetően
  • Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiája
  • A digitális médiaműveltség fejlesztése, disszemináció, fogyasztóvédelem
  • Blokklánc és fintech – barát vagy ellenség a fogyasztóvédelemben?
  • A közérdekű keresetindítás európai reformjai, magyarországi tendenciák és kérdések
  • A Digitális adásvételi szerződés kérdései

A legérdekesebb témákról a tavaszi nevelési értekezlet alkalmával az intézményvezető tájékoztatni fogja a nevelőtestületet.

 

„Tanuljuk meg szeretni az erdőket!”

Az Egyesült Nemzetek Szervezete 2012-es döntése értelmében, március 21-én az erdők nemzetközi napját ünnepeljük. Az idei év mottója alapján – „Tanuljuk meg szeretni az erdőket!” TE SZERETED-E AZ ERDŐT?

TUDOD-E, hogyan illik viselkedni az erdőben?

  • Ne csapjunk zajt!
  • Ne térjünk le a kijelölt útról!
  • Ne gyűjtsünk növényeket, állatokat!
  • Vigyük magunkkal a szemetünket!

TUDTAD-E?

 

  • A földfelszín harmadát beborító erdők jelentik az élőhelyet a szárazföldi állatok és növények 80%-nak.Emellett mintegy 1,6 milliárd ember megélhetése is függ tőlük.
  • Egy fa akár 150 kg szén-dioxid megkötésére is képes évente.
  • A fáknak fontos szerepe van a környezet fenntarthatóságában: akár 8 °C-kal is csökkenthetik a levegő hőmérsékletét.
  • A fák megszűrik a levegőt, eltávolítva belőle a káros anyagokat és a finomport.
  • A fa, mint fűtőanyag a világ teljes megújuló energia-készletének 40%-át biztosítja.A fenntartható erdőgazdálkodásba való nagyobb befektetéssel még tovább növelhető az erdők szerepe a megújuló energia termelésében.
  • A gyógyszerhatóanyagok 25%-a esőerdei növényekből származik.
  • Több mint 115 méteres magasságával a világ legmagasabb élő fája a Hyperion óriás örökzöld mamutfenyő Kaliforniában.
  • Egy nagyobb tölgyfa egy év alatt akár 151 000 liter vizet is kipárologtathat.

 

Keresd meg ezt az óriási fát az interneten! Érdemes megnézni!

  1. március 22-26. között Digitális Témahét lesz az iskolánkban. A témahéten foglalkozunk még a természetvédelemmel és fenntarthatósággal a VÍZ VILÁGNAPJA és A FÖLD ÓRÁJA alkalmából! Figyeld a felhívásokat a Facebookon és a honlapon is!

Végül meghívlak egy virtuális erdei sétára! Indítsd el a videót, hogy lásd, mit mesél az erdő!

Mesél az erdő

https://www.youtube.com/watch?v=4RV6xWr-Ms8

 

Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola
Minden jog fenntartva
Copyright