KAMILLA-HÉT

Minden osztályban járt KAMILLA!

Nem személy volt KAMILLA, hanem gyógynövény! Vele ismerkedhettek meg az osztályok ez éven a gyógynövény-napok keretében. A hideg napok egyre több betegséget hoznak, jó, ha felvértezzük magunkat ellene. A gyógynövények közül talán a kamilla virág a legismertebb. Tömegesen terem az Alföld szikes pusztáin, de termesztik is. Valamikor a faluban is szedhető volt, ma már alig látni kamilla virágot. Több néven is ismert: orvosi székfű, köhögővirág, pipiske, székifű, pipitér, bubulyka,  – valamennyi ugyanazt a  gyógyító hatással rendelkező kamilla virágot jelenti, amelyet számtalan betegségre sikerrel alkalmazhatunk. Megfázásra, gyulladásra, torokfájásra, köhögésre gyakran használjuk.   Jótékony hatásai miatt népszerű, s tea formájában szinte mindenhol kapható.

A Kamilla-héten minden osztály jó barátságot kötött KAMILLÁVAL, rajzolták, hatásait tanulmányozták és kóstolták is.

 

A FIATALOK EGÉSZSÉGE ÉS BIZTONSÁGA KÖZÖS FELELŐSSÉGÜNK

Tóth Vivien őrmester – iskolánk egykori diákja – tartott felsős tanulóinknak előadást a biztonságos közlekedésről és a dohányzás ártalmairól.

Előadásában elmondta, hogy  fiatalkorúak dohányzása országos jelentőségű társadalmi probléma, mely ellen a család és az iskola is fel kell, hogy lépjen. Az elmúlt időszakban robbanásszerűen terjedő „Elf Bar jelenség” pedig tovább rontotta a fiatalokat érintő dohányzással kapcsolatos kockázatokat.

A hazai illegális piacon egyre nagyobb teret hódít Elf Bar nevű új típusú eldobható elektronikus cigaretta, ami többféle ízben elérhető, nikotinos vagy nikotinmentes folyadékkal feltöltött eszköz. Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) elvégezte 25 féle Elf Bar termék laboratóriumi vizsgálatát. Az eredmények azt mutatják, hogy a termékeknél erős idegméreg (neurotoxin) mutatható ki, a nikotinmennyiség magasabb, mint a csomagoláson feltüntetett mennyiség. Csekély mennyiségben, de nikotin még a nikotinmentesnek nevezett Elf Bar termékekben is kimutatható.

Az Elf Bar esetében a fő egészségi kockázatot az jelenti, hogy még a legkisebb, 800 szívásra elegendő töltéssel rendelkező termék nikotintartalma is 3-4 doboz hagyományos cigarettának felel meg, ezért a használata könnyen nikotin-túladagoláshoz vezethet. A nikotinmérgezés leggyakoribb tünetei: hányinger és hányás, ezt követően fejfájás, szédülés, zavartság, szívritmuszavarok, vérnyomás-emelkedés, étvágytalanság, fáradtságérzet.

Az SZTFH és a NAV szoros együttműködésben minden jogi eszközzel igyekszik  felderíteni  és komoly büntetésekkel szankcionálni a terjesztőket és használókat.

Az ingyenesen hívható 1828-as méregzöld számon bárki szabadon bejelentheti, ha ilyen illegális tevékenységgel találkozik.

Büntetések:

Hirdetők és forgalmazók: természetes személy esetében 1 millió forinttól 50 millió forintig, gazdasági társaság esetében – ideértve az egyéni vállalkozót is – 5 millió forinttól 500 millió forintig terjedő bírsággal sújtja az elkövetőt.

Birtoklók, fogyasztók: A NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal jövedéki bírságot szabhat ki.

 

HIVATALOSAN IS TÉMANAP A MAGYAR DIÁKSPORT NAPJA!

Szeptember utolsó péntekje szóljon az egészségtudatosságról és a minőségi testmozgásról!

Ennek érdekében iskolánk az éven is regisztrált a témanapra.

A Petőfi- ötpróbával ötvözve szerveztük meg az iskolai sportnapot, amelynek tartalmaznia kell egy legalább 120 perc időtartamú mozgásprogramot.

„A mozgás sok mindenre orvosság, de nincs olyan gyógyszer, ami a mozgást helyettesítené.” – tartja egy görög mondás. A sportolás valóban a betegségek megelőzésének egy meghatározó eszköze.  A mai mozgásszegény, digitális világunkban a prevenció fontosságát  nem lehet eléggé hangsúlyozni. A mozgás és a sport segít erősebbé és ellenállóbbá tenni a gyermekek szervezetét. Ha szervezetük ellenállóbb, megelőzhetőek  a betegségek vagy könnyebben átvészelhetik őket. Erre tanított valamennyiőnket ez a mai témanap is.

Az intézmény külső és belső tereiben teremtettünk a gyerekeknek több kreatív, mozgásra alkalmas helyszínt. Lelkesen csinálták a különböző feladatokat, gyűjtötték a próbák pontjait, örömmel fociztak egymás ellen az osztályok. Kár, hogy az időjárás nem kedvezett  nekünk, de ötletesen megoldottuk ezt a feladatot is.

 

AMIKOR ZÖLDBEN GONDOLKODUNK

Ökoiskolák találkozója Kazincbarcikán

Molnár Tiborné intézményvezető a POK tanévnyitó szakmai napján az iskola ÖKO-programját mutatta be a fenntarthatósági szekció résztvevőinek Kazincbarcikán. Elmondta, hogy az ökoiskolává válás egy hosszú folyamat volt, amely 2019-ben valósulhatott meg a Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskolában.

Az ökoiskolai szemléletmódnak az iskola összes területére ki kellett terjedni:

■ a nevelő-oktató munkára,

■ az intézmény működésére,

■ a közösséggel való kapcsolattartásra,

■ az iskola arculatának kialakítására.

Mindenképpen kellett egy csapat! Az iskola dolgozóiból egy  ÖKO-munkacsoportot hoztak létre, mely külön munkaterv alapján dolgozik. Ez a munkaterv szerves része az iskolai munkatervnek, amelynek megvalósításáról félévkor és év végén be kell számolni. Nagyon fontos szerepet tölt be az intézmény életében a Zöld Diákönkormányzatról, azaz a ZölDÖK.

Prezentációjában bemutatta, hogy ők elsősorban projektekben gondolkodnak. Néhány izgalmas, érdekes projektet be is mutatott. Elmondta, hogyan szerveznek különböző tanulási programokat a zöld jeles napok megünneplésére, milyen szakkörökkel, versenyekkel, táborokkal és élménynapokkal  teszik színesebbé a fenntarthatóságra nevelést.

Molnár Tiborné  intézményvezető arra is kitért, hogy az iskola egyik legfontosabb feladata a fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatban, hogy a pedagógusok személyes példamutatással, tanórán és tanórán kívül is egyaránt képviseljék a fenntarthatóság értékeit.

 AMIKOR_ZOLDBEN_GONDOLKODUNK

 

ZÖLDMESÉK ÉS VIRÁGÉNEKEK TALÁLKOZÁSA

ÖKO-TÁBOR ÉS NÉPI HAGYOMÁNYOK KÉZ A KÉZBEN JÁRTAK

Egy olyan komplex tábori program valósult meg a nyáron iskolánkban, amelynek elemei a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelő hagyományőrző és természettel összefüggő tevékenységeket tartalmaztak. Őko - iskolaként igyekszünk tanulóinkat a természet szeretetére nevelni, s mint hagyományőrző iskola, ápoljuk a hagyományokat, foglalkozunk a népismeret elemeivel. A közvetlen környezet adta lehetőségeinkre és iskolánk hagyományőrző programjára alapoztunk. Segítségül hívtuk a népmeséket, a népdalokat és a népi játékokat.  Elsősorban a  mindennapok népszokásőrző tevékenységei közül a programban azok kaptak helyet, amelyek a földhöz, a természethez, a növényekhez és állatokhoz és a természetes anyagokhoz való kötődést helyezték előtérbe.

A népi hagyományok gazdag tárházából a gyerekek korának megfelelő elsősorban tevékenytető  elemeket  válogattunk össze. Programunk  tudatosan épített  a gyerekek  életkori jellemzőire,  a  természetben  gyökerező tevékenységek és a néphagyományokat ápoló tevékenységek hatásaira.

Ha állatokról meséltünk vagy énekeltünk, beszélgettünk is róluk: a gyerekek megfogalmazták gondolataikat, véleményüket a felelős állattartással, az állatok táplálásával, gondozásával kapcsolatban.

A néphagyománnyal  való ismerekedés során megismerték a  gyerekek szűkebb és tágabb környezetük  értékeit, a jeles napok szokásit, tartalmát.

A mese olyan jelenségekről beszélt a gyereknek, amelyek jóra tanították őket. A népdalokat nemcsak énekelték, hanem táncoltak is rájuk.

Mi lehet meghatározó élmény egy gyermek számára? A pszichológusok szerint  bármi. Ahhoz, hogy kiegyensúlyozott emberekké váljanak, szükségük van dalokra, mondókákra, mesékre és rengeteg szabad játékra is. De valószínűleg valamennyiünk számára meghatározó, ha közös élményeket szerzünk, amikből szép emlékek válnak idővel, s melyekre visszagondolva boldogság tölti el újra a lelkünket. Reméljük, ezek az élmények náluk is ilyen emlékekké válnak.

 

ÉLMÉNYEK A HORTOBÁGYI NEMZETI PARKBAN

A Hortobágyi Nemzeti Park hazánk első nemzeti parkja, melyet 1973-ban hozott létre az Országos Természetvédelmi Hivatal. Év végi kirándulásunk alkalmával mi is felfedezhettük ezt a természetvédelmi csodát, mely 1979-ben bekerült a világ biorezervátumai közé, 1999-ben pedig felvették a világ kulturális és természeti örökségének listájára. 2004-ben felkerült a Natura 2000 listára, 2011-től a nemzetközileg jegyzett csillagoségbolt-parkok közé taratozik. 2013-ban bekerült a Hungarikumok Gyűjteményébe is.

A Hortobágy-halastavi Kisvasúttal utaztunk be a Kondás nevű halastóhoz, ahová magaslest és halastavi tanösvényt is építettek. Míg utaztunk, a gyerekek a madárvilággal ismerkedhettek és megfigyelhették a szabályosan kialakított halastavakat. A magaslesről gyönyörű kilátás nyílt a pusztára. Idegenvezetőnk távcsőjének segítségével pedig egészen közelről nézhettük a vadvilágot.  Aztán nekivágtunk a tanösvénynek. A tanösvény végállomása a Kondás-tónál van, ahol egy pallóúton közlekedhettünk a nádas felett. A betekintő állomásokon közelebbről lehetett találkozni a hortobágyi madárvilággal. Visszafelé  a pusztán élő bivalyokat is megnézhettük a kisvonatból. Idegenvezetőnk sok érdekes dologra hívta fel a figyelmünket és sok szép fotót készítettek a gyerekek a túra közben. Élményekkel teli nap volt ez.

 

ISMERD MEG A VARÁZSLATOS TERMÉSZETET!

Azok a gyerekek, akik több időt töltenek a természetben, és a természet szeretetére vannak nevelve, felnőttként nyitottabbak, szorosabb emberi kapcsolatokat alakítanak ki. Jobban érdeklődnek a természettudományok iránt, felelősebben viselkednek.   Ezért fontos, hogy a gyerekeket közelebb vigyük a természethez bármilyen formában, legyen ez kirándulás, verseny vagy akár egy projekten keresztül is.  Az is fontos, hogy  megmutassuk nekik, milyen hatással lehet a környezet az életmódunkra és  a környezetre az életmódunk.

 

JELES NAPOK – MADARAK ÉS FÁK NAPJA

A mi iskolánkban is a hagyományos ünnepek kiegészültek a környezet és természetvédelem legfontosabb jeles napjával. A jeles napok segítenek bennünket abban, hogy felhívjuk a tanulók figyelmét a környezettudatosságra.  A környezettudatos életmód alapja a természet szeretete és tisztelete. A madarak és fák napján az alsós osztályok az év élőlényeivel ismerkedtek és minden osztály egy-egy projektet valósított meg, melyből kiállítást rendeztünk.

 

HERNÁD-PARTI LEVELEK EGÉSZ ÉVBEN

KENÉZI-TÁJVÉDŐK I. hely

A Hernádkaki Mátyás Király Katolikus Általános Iskola, mint partneriskola egy levelezős versenyt hirdetett környezetvédelmi témában.

  1. osztályos tanulóink osztályfőnökükkel aktívan részt vettek a fordulók megoldásában és a helyezések eldöntéséhez elutaztak a partneriskolánkhoz.

A csapatok érdekes és izgalmas feladatokat oldottak meg, s az I. helyezést is megszerezték.

 

A TERMÉSZET SZERETETÉRE NEVEL A KÖNYVTÁR IS

Az iskolánk egyik fontos célja, hogy a gyerekeket kicsik koruktól kezdve a természet szeretetére neveljük és ezt nagykorukban a természet vélelmével hálálják meg. A nevelés, a környezettudatosság itt kezdődik. Ebben a munkában a könyvtár is segítségünkre van, ahol felhívják figyelmüket a természetről szóló könyvekre, mesékre és természettel kapcsolatos kézműves foglalkozásokat is szerveznek számukra.

 

Környezettudatosságra nevelés a tanórákon

ÖKO-iskolaként különös gondot fordítunk a fenntarthatóságra nevelésre. Erről szólt a tavaszi szakmai napunk és az ehhez kapcsolódó bemutató óránk is, melyen sok új ötletet láthattunk Krucsai Krisztina tanárnőtől és a 6. osztálytól ahhoz, hogy hogyan lehet a tanórákba beépíteni a fenntarthatóságra nevelést.

A pedagógusok munkájának fontos részét képezi a  környezeti nevelésben mutatott jártasság, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök átadásának módja. Ezeket hivatott ez a szakmai nap bemutatni.

A tanórán bemutatott feladatokkal a pedagógus azt szemléltette, hogyan segíti a gyermekeket, tanulókat, hogy megértsék a nem fenntartható és fenntartható fejlődés különbségeit és, hogy a múlt és a jelen tükrében kreatívan gondolkodjanak a lehetséges jövőről. A feladatok több tantárgyhoz is köthetők voltak.

A szakmai napon részt vett az iskola valamennyi pedagógusa és a környező iskolákból is hívtunk pedagógusokat.

 

MÁRCIUSI JELES ÖKO-NAPOK

MÁRCIUS 6. Energiatakarékossági világnap

MÁRCIUS 21. Az erdők világnapja

MÁRCIUS 22. A víz világnapja

Az 1977-es, 60 nemzet által megfogalmazott Tbiliszi dokumentum szerint a környezeti nevelés célja így hangzik: „A környezeti nevelés olyan folyamat, melynek célja, hogy a világ népessége környezettudatosan gondolkodjék, figyeljen oda a környezetre és minden azzal kapcsolatos problémára. Rendelkezzen az ehhez szükséges tudással, beállítódással, képességekkel, motivációval, valamint mind egyéni, mind közösségi téren eltökélten törekedjék a jelenlegi problémák megoldására és az újabbak megelőzésére.”

Ezt a definíciót szeretnénk mi is tudatosítani tanulóink körében, ezért lettünk ÖKO-iskola és ezért figyelünk a jeles napokra.

Mi a Tisza-tavi Ökocentrumban ünnepeltünk

Újra eljuthatott tanulóink egy csoportja a  Tisza-tavi Ökocentrumba, Poroszlóra.  Jártunk itt már 2 évvel ezelőtt, de a felénk táruló állat- és növényvilág mindig csodálattal tölt el bennünket.

A főépületben testközelből ismerhettük meg hazánk őshonos állatait. A felszín alatt kapott helyet a több részből álló akváriumrendszer és láthattunk vidrákat is.

A földszinten a terráriumaiban élő kétéltűeket, egy "járható" Tisza-tó térképet és Charlie-t a sarkantyús óriásteknőst csodálhattuk meg.

Az első emelet az apró élőlények világába adott betekintést rovarbemutató dioráma és miniakváriumok segítségével.

A tetőteraszhoz vezető kis helyiségben létesített "Pedálo-Zoo" szobában kerékpárok tekerésével lehetőségünk nyílt elektromos energia termelésére.

A kinti séta során kecskéket, juhféléket, szamarakat, gólyákat és ragadozó madarakat figyelhettünk meg.

A kilátóteraszon körbe sétálva csodás látványt nyújtott a Tisza-tó. Névadónk, Petőfi Sándor szavai jutottak eszünkbe:

„Oh természet, oh dicső természet!

Mely nyelv merne versenyezni véled?

Mily nagy vagy te! mentül inkább hallgatsz,

Annál többet, annál szebbet mondasz.”

 

LÁTVÁNYSZÍNHÁZ AZOKNAK, AKIK ITTHON MARADTAK

Sajnos, a buszra nem fért fel az iskola valamennyi tanulója, de akik itthon maradtak, ők sem maradtak élmény nélkül.

Iskola-óvoda együtt nézte a "Nyuszi és a vizek ura" című mesejátékot a víz világnapja alkalmából a Szegedi Látványszínház előadásában.

Tanmeséket adnak elő, melyek fő célja az, hogy  olyan ismereteket adjanak át az  embereknek, melyekkel önmaguk lehetnek egészségük és környezetük kovácsai. A nézők élmény szerűen fogadják be az ismereteket úgy, hogy saját maguk segítenek a “főhősök” problémáinak megoldásában. Most sem történt ez másképpen! A gyerekek segítségével sikerült megoldani a problémát és Nyulit megtanították a víz tisztaságának és óvásának fontosságára. Azt is megtanulhattuk a történet végére, hogyan kellene egészségesen táplálkozni, és miért is fontos a rendszeres testmozgás, és a környezetünk védelmét hogyan érhetjük el. 

 

 

Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola
Minden jog fenntartva
Copyright