KÖRNYEZETI NEVELÉSI PROGRAM

Öko program

TAKTAKENÉZI

PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA

 

 A program megtekintéséhez kattintson a bővebben gombbra:

Bővebben

HOGYAN NEVELJÜNK KÖRNYEZETTUDATOS GYEREKEKET?

„Egy kis levél elindult, fölkapta a szél.

Repült messze, fel az égbe ahol sok a fény.

Őszi napfény cirógatta, most már nem is félt,

aláhullott, megnyugodott, bóbiskolni tért.”

 

A környezettudatos életmód alapja a természet szeretete és tisztelete. Egy 10 éven át tartó kutatás szerint komoly károkat okoz, ha a gyerek a természettől elzárva, képernyők előtt éli le élete nagy részét /2005. Richard Louv, Last Child in the Wood/. A mai gyerekek sajnos egyre kevesebb időt töltenek a természetben. Ha mégis kimennek, a felgyorsult, csillogó és  hangos világunkban az sem könnyű, hogy kicsit lelassuljanak  és a kész információkhoz szokott gyermekek  kreatív feladatokat oldjanak meg.

Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekeket közelebb vigyük a természethez és ehhez néha kell egy kis motiváció!

Most motiválásként őszi bakancslistát terveztünk velük és kértük, hogy mindenki valósítsa meg a számára legszimpatikusabbakat. Az őszi falevél gyűjtés is kellemes szabadidő eltöltés a természetben és ha érdekes feladat tartozik hozzá, szívesebben dolgozik a gyerek.

Az állatok elkészítése falevélből nagyon érdekes és kreatív feladat volt számukra, szép dolgok születtek!

 

VIGYÁZZ A MOSOLYODRA, VIGYÁZZ A FOGAIDRA!

Ha akarod, hogy mosolyod szép legyen, vigyázni kell fogaid egészségére, hiszen szép fogakkal lehet szépen mosolyogni! – hívtuk fel alsós tanulóink figyelmét a helyes fogápolásra.

Fogaink úgy lettek megalkotva, hogy egész életünkön át kitartsanak. Éppen ezért különösen figyelnünk kell egészségükre. Azonkívül, hogy segítségükkel megrágjuk az ételt, fontos szerepük van a helyes beszédben és a szép mosolyban is. Fogaink nagyon értékesek! Vigyázzunk rájuk!

A helyes táplálkozási szokások segítenek az egészséges fogak megőrzésében. A cukorban gazdag étrend, - édességek, üdítők, sütemények - növelik a fogszuvasodás kialakulásának kockázatát.

Ezekre a veszélyekre hívjuk fel tanulóink figyelmét minden éven és a TEST- ÉS FOGÁPOLÁSI VERSENYEN  számot adnak tudásukról a gyerekek.

 

IMMUNERŐSÍTŐ GYÓGYNÖVÉNYEK

Gyógynövény-napokat tartottunk az iskolában

Jön a tél, jönnek a vírusok, gyakoribbak a megbetegedések. Elsősorban az immunrendszert erősítő növényekre szerettük volna a gyerekek figyelmét felhívni. 5 immunerősítő gyógynövényről gyűjtöttük össze az információkat. Figyelemfelhívó plakátokat, rajzokat készítettek a gyerekek az 5 vitaminforrás fontosságáról. Valamennyit meg is kóstolták és ötletet kaptak a fogyasztásukkal kapcsolatban.

  • Az immunerősítő csipkebogyó, tele C-vitaminnal
  • A fokhagyma legfőbb értéke, hogy felmelegíti az emésztő- és a légző rendszert.
  • A gyömbér képes kiegyensúlyozni az immunrendszer működését és fokozza annak védelmi funkcióit
  • A zöldpaprika enyhíti a torokgyulladást, jót tesz az eldugult orrnak.
  • A grapefruitot sikeresen alkalmazzák gyomor- és bélpanaszok esetén

Mindenkinek ajánljuk ezeket a gyógynövényeket, akik fel szeretnék vértezni szervezetüket a vírusok ellen.

JÓ EGÉSZSÉGET KÍVÁNUNK MINDENKINEK!

 

KIRÁNDULÁSSAL HANGOLÓDTUNK A TANÉVKEZDÉSRE

„ Közel a természethez, közel az állatokhoz”

 

ŐKO-iskolaként nyári Erzsébet-táborunk központi témája volt a környezettudatosság, természeti értékeink, környezetszépítés és a sport, az egészségtudatos magatartás.

A táborozó gyerekekkel elmentünk egy közös túrára a település mellett található erdőbe. Itt a táborozóknak lehetőségük nyílt, hogy felfedezzék az erdő rejtett kincseit.  Sokféle gyógynövényt gyűjtöttünk, melynek megbeszéltük az emberi szervezetre gyakorolt jótékony hatásait. Emellett felhívtuk a gyerekek figyelmét az erdők fontosságára, a környezettudatos magatartás betartására. A túra végén a táborozók az erdei tisztáson mozgásos, ügyességi feladatokban mérhették össze egymással mozgékonyságukat, ügyességüket.

A kimozdulás napján úti célunk a Miskolci Állatkert és Kultúrpark volt, ami a Csanyik-völgyében található. Megtudtuk, hogy az állatkert 21,2 hektáron terül el, ahol 5 kontinens 130 állatfajának egyedeit lehet megtekinteni, valamint Magyarország legrégebbi múltra visszatekintő állatkertje, még elődjét Nagy Lajos királyunk alapította.

Délelőtt a Bükki Nemzeti Park és a Kárpát- medence növény és állatvilágából kaptunk ízelítőt.  Délután a távoli kontinensek egzotikus fajaival ismerkedtünk. A tájékoztató táblák elolvasásával sok érdekes dolgot tudtunk meg az adott állat természetéről, viselkedéséről, szokásairól. Ezzel nemcsak ismereteik bővültek, hanem az anyanyelvi és természettudományos kompetenciájuk is fejlődött. Lehetőségünk nyílt állatetetésre és állatsimogatásra is. Sétánk során megcsodálhattuk a kihalt állatok bronzba öntött szobrait, ami esztétikai élménnyel tett gazdagabbá minket.

A tanulók megint sokat tanultak és közelebb kerülhettek a természet kincseihez!

 

 

„MOZGÁSRA FEL!”

NYÁRI ERZSÉBET-TÁBOR A MOZGÁS ÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD JEGYÉBEN

 

Tisztában vagyunk vele, hogy a  mozgás a gyermekek alapszükséglete, ezen keresztül fejlődik az egész személyiségük. Fontos azonban azt is kiemelni, hogy a testmozgásnak olyan pozitív hatásai is vannak, melyekről kevesebb alkalommal esik szó. A mozgás és a gyerekek idegrendszerének fejlődése egymástól elválaszthatatlan. Ha az idegrendszerre a mozgáson keresztül hatunk, fejleszthető a térbeli tájékozódás, a vizuális és auditív figyelem, a rövidtávú memória és a mintamásolás. Mivel a mai gyerekek egyre kevesebb időt töltenek a szabadban, nyári Erzsébet-táborunkat a mozgás és az egészséges életmód jegyében terveztük meg.

 

A tábor első napját a legfontosabb tudnivalók ismertetésével kezdtük, megbeszéltük a heti programot napokra lebontva, és felhívtuk a táborozó tanulók figyelmét a betartandó higiéniai szabályokra és azok fontosságára is.

Ezt követően csapatépítést segítő játékokkal folytatódott a programunk, melyben fontos szerephez jutott a szabályismeret, önismeret, a kommunikáció fejlesztése és a bizalomjátékok is.

Véleményt cseréltünk a 2021-es TOKIÓI olimpiáról. Kisfilmek vetítésével bővítettük tudásunkat az olimpiák történetéről, az olimpiai sportágakról. Megismerkedtünk híres magyar sportolókkal, áttekintettük azok elért eredményeit. Totó kitöltésével mérhették össze tudásukat a megszerzett ismeretekről. Az olimpiai sportágak piktogramjainak megrajzolásával tablót készítettünk.

Bár a táborban a mozgásé, a sportolásé volt a főszerep, a tábor tematikájában részt kapott a művészeti nevelés, kulturális örökségeink, a hagyományőrzés és a  kézművesség is. A táborozók előadást hallgattak meg az egészségtudatos életmód és a környezettudatosság jegyében. Az előadás központi mondanivalója a természetvédelem, az állatvédelem, a veszélyeztetett állatfajok megmentésének fontossága volt.

Élményekkel teli hét volt ez az iskola kezdése előtt.

 

 

 

 

EGÉSZSÉGMANÓK, AVAGY JÁTÉKOS EGÉSZSÉGNEVELÉS

  1. június 21-25. között iskolánk 1-2. osztályos tanulói a „Csodaszarvas” elnevezésű közösségi programban vehettek részt, melynek témája az „Egészségmanók, avagy játékos egészségnevelés” volt. A gyerekek az Egészségmanók segítségével megismerték az egészséges életmód alapjait, hiszen a „manók” meséltek nekik az egészséges táplálkozásról, a testápolásról, a fogak helyes ápolásáról, a napirendről, valamint ezek szerepéről. Történeteik, kalandjaik a mozgás szeretetéről szóltak, és elrepítették őket a sport és a közlekedés világába is.

 

Vincze Ottó tanácsai az egészséges életmódhoz

Meglepetésünkre táborunkba Vince Ottó magyar válogatott labdarúgó érkezett, aki mesélt nekünk pályafutásáról, majd az egészséges életvitelre és kitartásra ösztönözte a gyerekeket.

Vincze Ottót - az egykori válogatott labdarúgót- a barcelonai magyar örökség feldolgozásával és ápolásával bízta meg a külügyminisztérium. A megbízatás nem véletlen, hiszen az egykoron Ferencvárosban és Győrben is futballozó labdarúgó fiatal korában szerepelt a Barcelona B csapatában.

Nagy példakép ő focista fiaink szemében is, így örömmel vettük látogatását iskolánkban. Ha tőle hallják gyermekeink az egészséges életmód titkait, talán jobban megfogadják.

 

Egészségmanók felfedezik lakóhelyüket

A kimozdulás napján a faluban tettünk egy sétát. Megnéztük az Egészségház épületét, ahol megfigyeltük, hogy mely szolgáltatásokat vehetjük igénybe - védőnő, gyermekorvos, felnőtt orvos, gyógyszertár, családsegítő. Ismerős helyszínek voltak számukra, hiszen valamennyien járnak ide. Most mégis más élmény volt, hogy Egészségmanóként fedezhették fel az épületet és udvarát.

 

Egészségmanók akcióban

A tábor ideje alatt sok egészséges gyümölcsöt fogyasztottak a kis manók és csak vizet ittak. Megtanultuk, hogy miért is a víz a legjobb szomjoltó folyadék? Mire való a víz? Miért kell vigyázni a vizek tisztaságára?  A nagy kánikulában a vízzel való játékok sem maradhattak el, így a gyerekek vízi játékokkal csapatjátékokat játszottak.

 

Az Egészségmanók nagy próbája, Egészségmanó-avatás

A hét zárásaként sor került a Manóavatásra is. Minden tanuló jól teljesített, így megkapta az oklevelet, mellyel bejutott az Egészségmanók Birodalmába! A tanultak fényében ígéretet tettek arra, hogy ezután még jobban fognak vigyázni az egészségükre!

 

 

„Egy ökosuli mindennapjai”

Az Oktatási Hivatal Miskolci Pedagógiai Oktatási Központja szervezésében a Tavaszi Pedagógiai Napok az éven digitális formában valósultak meg. A bázisintézményi programok között találtuk a Környezeti nevelés -  „Egy ökosuli mindennapjai”  című online programot, mely  a putnoki Gomba Levente Gimnázium fenntarthatósági neveléshez kapcsolódó közösségi munkáját mutatta be. Mivel iskolánk is 2019-től ökoiskola, így szívesen hallunk és szorgalmasan gyűjtjük a jó ötleteket ebben a témában. Az Öko-munkacsoport vezetője jelentkezett erre a képzésre. Az előadás a következő kérdésekre kereste a választ:

  • Mi is az az ökoiskola?
  • Mitől ökoiskola egy iskola?
  • Mitől innovatívak az ökoiskolák?

Ezek után saját eseményeikről láthattunk egy összefoglalót.  Sok olyan programot mutattak be, melyek nálunk is működnek. Mi is bekapcsolódtunk a Fenntarthatósági Témahétbe, vannak jeles napjaink, figyeljük a kapcsolódó versenyeket, de a pandémia miatt csak a rajzversenyekre neveztünk az éven. Mi is szeretünk kirándulni, kerékpározni, nevelési feladataink központi témája az egészséges életmódra nevelés. Odafigyelünk az iskola és környezetének tisztaságára és a gyerekektől is elvárjuk, hogy ne szemeteljenek.

Új dolgot nem sikerült gyűjteni, de  arról meggyőződtünk, hogy  mi is jól csináljuk!

 

ALKOSS A HALAKÉRT!

NÉBIH PÁLYÁZAT

 

Érdeklődéssel olvastuk a  Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal által meghirdetett “Alkoss a halakért” rajzpályázat kiírását, mivel Taktakenéz település a Tisza partján fekszik és a halászat, horgászat közel áll a gyerekekhez is.

Több éven keresztül zajlott a Tisza-tavi Pecasuli program, melynek mi is résztvevői voltunk és így megismerhették a tanulók még jobban a Tisza élővilágát, a horgászás etikáját, a természet szeretetét és védelmét. Az ajándék horgászbotok és horgászengedélyek lehetővé tették, hogy a gyakorlatban is kipróbálják a horgászás örömét.

 

A pályázat konkrét témája volt: Munkában a halőr.

De ki is az a halőr?

Ő ellenőrzi azt a személyt, aki a halgazdálkodási vízterületen, annak partján halászik, horgászik. Megnézi, hogy a kifogható mérettartományon kívüli vagy a területi jegyen meghatározott mennyiségen felüli hal ne kerüljön kifogásra.  A  tilalmi időben kifogott, valamint a védett halakat visszahelyezteti a vízbe!

Azoktól, akik tiltott eszközzel vagy tiltott módon, engedély nélkül  horgásznak, halásznak, vagy azoktól, akik tilalmi időszakban a tilalom alá eső halat, védett halat kifogják, vagy  akik a méret, és mennyiségi korlátozást megszegik,  elveheti az állami horgászjegyét. 

A pályázók a halőri munka témáját különféle rajztechnikai eszközökkel, többféleképpen elkészíthették. A rajzok között sok érdekes és szép munka keletkezett. mivel csak a rajzok digitalizált változatát kellett beküldeni, a legszebb munkákból kiállítást rendeztünk.

 

HÁT (M)ILYENEK A MADARAK?

„Hát te igazán megérted,

mit a madarak beszélnek?

nemcsak csipegnek, pityegnek,

fütyülnek és csiripelnek?”

 

Az alsós osztályok vidám témanapot tartottak a Madarak és fák napján. Próbálták kutatni, keresni, hogy milyenek a madarak, mit érdemes tudni róluk?

A gerinces állatok közül a madarak élnek legnagyobb számban környezetünkben. Nagyon sok fajtájuk van. Tavasszal a kertekben, fákon megjelenő énekes  madarak elbűvölnek bennünket az énekükkel. Már a puszta látványuk is örömet okoz, hiszen a hangjuk mellett általában a tollazatuk is szép színes.

Évezredek óta háziállatként is tartunk madarakat. Faluhelyen még ma is tartanak az emberek tyúkot, kacsát, libát. Így a gyerekekhez a madarak közel állnak.

Ma megtanulták, hogy a madarak a gerinces állatok közé tartoznak. Testüket belső csontos váz szilárdítja, testüket toll borítja, tüdővel lélegeznek. Négy végtagjuk közül kettő szárnnyá alakult, többségük tud repülni. Szájnyílásukat csőr határolja és meszes héjú tojásokkal szaporodnak.

Mindezek mellett verseket olvastak madarakról, közmondásokat kerestek, melyekben madarak voltak, dalokat énekeltek és játszottak. Végül kézügyességüket is kipróbálták. Papírhajtogatással színes madarakat készítettek, melyek osztálytermük lakói lettek.

Szép és hasznos nap volt ez a jeles nap iskolánkban.

HÁT ILYENEK A MADARAK!

 

Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola
Minden jog fenntartva
Copyright