Környezettudatosságra nevelés a tanórákon

ÖKO-iskolaként különös gondot fordítunk a fenntarthatóságra nevelésre. Erről szólt a tavaszi szakmai napunk és az ehhez kapcsolódó bemutató óránk is, melyen sok új ötletet láthattunk Krucsai Krisztina tanárnőtől és a 6. osztálytól ahhoz, hogy hogyan lehet a tanórákba beépíteni a fenntarthatóságra nevelést.

A pedagógusok munkájának fontos részét képezi a  környezeti nevelésben mutatott jártasság, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök átadásának módja. Ezeket hivatott ez a szakmai nap bemutatni.

A tanórán bemutatott feladatokkal a pedagógus azt szemléltette, hogyan segíti a gyermekeket, tanulókat, hogy megértsék a nem fenntartható és fenntartható fejlődés különbségeit és, hogy a múlt és a jelen tükrében kreatívan gondolkodjanak a lehetséges jövőről. A feladatok több tantárgyhoz is köthetők voltak.

A szakmai napon részt vett az iskola valamennyi pedagógusa és a környező iskolákból is hívtunk pedagógusokat.

 

MÁRCIUSI JELES ÖKO-NAPOK

MÁRCIUS 6. Energiatakarékossági világnap

MÁRCIUS 21. Az erdők világnapja

MÁRCIUS 22. A víz világnapja

Az 1977-es, 60 nemzet által megfogalmazott Tbiliszi dokumentum szerint a környezeti nevelés célja így hangzik: „A környezeti nevelés olyan folyamat, melynek célja, hogy a világ népessége környezettudatosan gondolkodjék, figyeljen oda a környezetre és minden azzal kapcsolatos problémára. Rendelkezzen az ehhez szükséges tudással, beállítódással, képességekkel, motivációval, valamint mind egyéni, mind közösségi téren eltökélten törekedjék a jelenlegi problémák megoldására és az újabbak megelőzésére.”

Ezt a definíciót szeretnénk mi is tudatosítani tanulóink körében, ezért lettünk ÖKO-iskola és ezért figyelünk a jeles napokra.

Mi a Tisza-tavi Ökocentrumban ünnepeltünk

Újra eljuthatott tanulóink egy csoportja a  Tisza-tavi Ökocentrumba, Poroszlóra.  Jártunk itt már 2 évvel ezelőtt, de a felénk táruló állat- és növényvilág mindig csodálattal tölt el bennünket.

A főépületben testközelből ismerhettük meg hazánk őshonos állatait. A felszín alatt kapott helyet a több részből álló akváriumrendszer és láthattunk vidrákat is.

A földszinten a terráriumaiban élő kétéltűeket, egy "járható" Tisza-tó térképet és Charlie-t a sarkantyús óriásteknőst csodálhattuk meg.

Az első emelet az apró élőlények világába adott betekintést rovarbemutató dioráma és miniakváriumok segítségével.

A tetőteraszhoz vezető kis helyiségben létesített "Pedálo-Zoo" szobában kerékpárok tekerésével lehetőségünk nyílt elektromos energia termelésére.

A kinti séta során kecskéket, juhféléket, szamarakat, gólyákat és ragadozó madarakat figyelhettünk meg.

A kilátóteraszon körbe sétálva csodás látványt nyújtott a Tisza-tó. Névadónk, Petőfi Sándor szavai jutottak eszünkbe:

„Oh természet, oh dicső természet!

Mely nyelv merne versenyezni véled?

Mily nagy vagy te! mentül inkább hallgatsz,

Annál többet, annál szebbet mondasz.”

 

LÁTVÁNYSZÍNHÁZ AZOKNAK, AKIK ITTHON MARADTAK

Sajnos, a buszra nem fért fel az iskola valamennyi tanulója, de akik itthon maradtak, ők sem maradtak élmény nélkül.

Iskola-óvoda együtt nézte a "Nyuszi és a vizek ura" című mesejátékot a víz világnapja alkalmából a Szegedi Látványszínház előadásában.

Tanmeséket adnak elő, melyek fő célja az, hogy  olyan ismereteket adjanak át az  embereknek, melyekkel önmaguk lehetnek egészségük és környezetük kovácsai. A nézők élmény szerűen fogadják be az ismereteket úgy, hogy saját maguk segítenek a “főhősök” problémáinak megoldásában. Most sem történt ez másképpen! A gyerekek segítségével sikerült megoldani a problémát és Nyulit megtanították a víz tisztaságának és óvásának fontosságára. Azt is megtanulhattuk a történet végére, hogyan kellene egészségesen táplálkozni, és miért is fontos a rendszeres testmozgás, és a környezetünk védelmét hogyan érhetjük el. 

 

 

A HAL, MINT ÉTEL

Iskolánk 5 tanulója részt vett a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal által meghirdetett kreatív fotópályázaton, amelyet második alkalommal hirdettek meg.

A pályázat témája: A hal, mint étel!

Magyarország egyik legismertebb kulináris különlegessége a halászlé és sok más hazai finomságban is a legfontosabb alapanyag a hal. Harcsa, ponty, pisztráng, keszeg, hogy csak néhányat soroljunk fel a hazánkban megtalálható számos faj mellett, melyekből kiváló ételek készíthetők. Sőt fontos érv a halak mellett, hogy nemcsak finom, hanem igen egészséges is, ezért a halfogyasztás csaknem minden korosztály számára ajánlott.

A sikeres pályázathoz 3 telejésítendő feltétel volt:

- fotó egy elkészült halas ételről

– a pályázati étel receptje (hozzávalók+elkészítés leírása)

– néhány szó (maximum 5 mondat) hogy Miért együnk halat?

Lakatos Anett Virginia 6. osztályos tanuló töltött csukája bekerült korcsoportjának 5 legjobbja közé. A jutalmakat és oklevelet postán küldték el számára.

Gratulálunk a díjazottnak, a felkészítőnek és az anyukának, akiknek segítségével elkészült a díjazott étel!

 

AZ ÉV ÉLŐLÉNYEI

"Ha majd kivágtad az utolsó fát, megmérgezted az utolsó folyót, és kifogtad az utolsó halat, rádöbbensz, hogy a pénz nem ehető." - (Indián mondás)

Magyarországon évről évre megválasztják  az év élőlényeit. Minden évben egyre több embert tudnak mozgósítani ezek az internetes  választások.

Ezeknek az online térben zajló szavazásoknak azonban nem az  az elsődleges céljuk, hogy legyen egy győztes a meghirdetett kategóriában. A legfontosabb célja, hogy az adott terület élőlényeit, növényeit és természeti környezetüket mind szélesebb körben népszerűsítsék és ismertté tegyék a lakosság körében.

Mi is minden év elején közszemlére tesszük öko-faliújságunkon az év élőlényeit. Az éven már prezentáció is készült a kiválasztott fajokból és felraktuk a Facebookos csoportokba, hogy  tanulók és szülők tájékoztatva legyenek felőlük. Azért tesszük ezt, mert fontosnak gondoljuk természeti környezetünk értékeinek mind szélesebb körben történő bemutatását. És tesszük azért is, hogy minél inkább felhívjuk a szülők és gyerekek figyelmét a természet szépségeire, sokféleségére, és ezek megőrzésére, védelmére.

Az éven egy játékos internetes kutatásra hívtuk az érdeklődő tanulókat. Az év élőlényeihez kapcsolódó feladatlapot töltöttek ki és bármit használhattak a megoldáshoz. A feladat nem volt nehéz, mivel igazi célunk az volt, hogy rögzüljenek az év élőlényei és sikerhez juttassuk a tanulókat.

ÚJRA PÁLYÁZUNK AZ ÖKOISKOLA CÍMRE

A verseny értékelésére egy rendhagyó ZölDÖK parlamentet hívtunk össze. Azért is tettünk így, mert tájékoztatni szerettük volna a tanulókat  az Ökoiskolai pályázat ismételt benyújtásáról és az eddig végzett munka rövid értékelésére is sor került. Örömmel vették tudomásul, hogy tovább folytathatjuk a megkezdett munkát, ha sikerül a pályázat, melyben valamennyien bízunk.

Kéktúra kiadványokkal kedveskedtünk a verseny résztvevőinek és további versenyzésre biztattuk őket.

 

ISKOLÁBA JÁRNAK A BAGLYOK IS

Az iskolánk tuja- és fenyőfáin, nyírfáin baglyok élnek. Volt, amikor 17 madarat is megszámoltunk egy nap. Nem ritka, hogy télen az erdei fülesbaglyok beköltöznek a településekre, ahol a nappalokat csapatokban, magas fenyők vagy tuják ágai közé rejtőzve töltik.

 Miért vannak itt és mit kell tudni róluk?

Az erdei fülesbagoly a leggyakoribb magyarországi bagolyfaj napjainkban. Ennek egyik oka, hogy fészekhely-választási viselkedése rendkívül nyitott. Települési jelenlétük azért fontos, mert a baglyok elsősorban kisrágcsálókkal táplálkoznak és fiókáikat is ezekkel etetik. Így biológiai úton segítenek kordában tartani a városokban és falvakban  a sok gondot okozó egereket és patkányokat.

Mik azok a kis galacsinok a fák alatt?

Jelenlétükről elsősorban a fák alatt egyre szaporodó köpetek árulkodnak. A baglyok által felöklendezett köpetek elárulják táplálkozási szokásaikat. Ezek a kis galacsinok ugyanis az elejtett táplálékállatok számukra megemészthetetlen részeiből állnak.

Milyen érdekesség kapcsolódik a baglyokhoz?

A baglyokhoz számos hiedelem kapcsolódik. Nevezték őket a halál hírnökének is. Az ókori görögök viszont a bölcsesség jelképének tartották őket. Pallasz Athéné szent állata a bagoly volt. Elmondható róluk, hogy igen intelligens állatok. Látásuk is kitűnő. A baglyok nem tudják a szemgolyójukat forgatni, ezért ha nézésük irányát változtatni akarják, az egész fejüket elfordítják.

 

ÖKO-OKOS ENERGIATAKARÉKOS ISKOLA

Öko-lábnyomaink egyre nagyobbak, ezért felülvizsgáltuk, hogy iskolánk energiahatékonysága, felépítése, működése növeli vagy csökkenti ezeknek a lábnyomoknak a nagyságát.

  • Az iskola épülete, az udvar, a sportpálya és a kert megfelel a környezet és egészségvédelmi követelményeknek.
  • Az épület szigetelt, műanyag nyílászárókkal felszerelt.
  • Az osztálytermek, folyosók tágasak, világosak, energiatakarékos, a szemet nem rontó világítótestekkel felszereltek.
  • Gázkazánjainkat az éven takarékos, új kazánokra cserélte a fenntartó.
  • Az iskola épülete napelemekkel felszerelt.
  • Az udvar a szilárd burkolatú rész mellett elegendő füves, fás területtel rendelkezik, amely a természetes környezetet biztosítja és mozgási, pihenési lehetőséget ad.
  • A sportpálya és a játszóudvar megfelelő teret biztosít az egészséges életmód, a rendszeres mozgásra való igény kialakítására.
  • Gyógynövényekkel beültetett sziklakertünket folyamatosan ápoljuk, a gyógynövények megismerése, jótékony hatásának megtanulása kiemelt célunk.
  • Az iskola minden dolgozójának feladata, hogy környezettudatos magatartásával, munkájával példaértékű legyen a tanulók számára.

 

Az energia igazi kincs, mindenkinek kötelessége takarékoskodni vele!

Az iskola a második otthonunk, napunk nagy részét itt töltjük, így érdemes megvizsgálni, hogy  milyen lehetőségeink vannak a takarékosságra az iskolában. Iskolánkban mindenki - a tanárok, a technikai személyzet, a tanulók - együttesen részt vállalnak az energiatakarékosságban.  

Szerencsések vagyunk, mert olyan iskolába járunk, ahol van hőszigetelés, jól záródnak az ajtók és a hőszigetelt ablakok, korszerűsítették a fűtési rendszert és a világítást, és   napelemmel is gazdagodott az épület. Ezek mind olyan dolgok, amelyek tőlünk függetlenül szolgálják az energiatakarékosságot.  Mit tehetünk mi magunk? Lássunk néhány jó ötletet!

Szünetekben a termekben le kell kapcsolni a világítást, órák alatt a folyosókon,  hiszen ha nincs ott senki, feleslegesen fogy az energia. Télen a teremben rövid ideig, de intenzíven kell szellőztetni, mert így cserélődik ki a levegő. Ha a termekben a hőszigetelés miatt télen túl meleg van, nem az ablakokat kell kinyitni, hanem a fűtésszabályozóval kell lejjebb állítani a hőmérsékletet. Arra is figyelni kell, hogy a mosdókban a csapok el legyenek zárva.

Energia Őrök vesznek részt az energiagazdálkodási terv megvalósításában, melynek lényege, hogy energiafogyasztásunkra figyeljünk és ne nőjenek az értékek. Havonta leolvasására kerülnek a fogyasztási adatok, így nyomon követhetjük energiafogyasztásunkat. Tervezzük, hogy Ifjú Energia Őröket is bevonunk a következő évek munkájába.

 

ÖKO-ÉLET EGY ÖKO-SULIBAN

 

Iskolánk nevelőtestülete elkötelezett a környezeti nevelés és  a fenntarthatóság pedagógiája iránt. Fontos feladatunknak tartjuk, hogy tanulóinkban kialakítsuk az igényt arra, hogy megismerjék az őket  körülvevő közvetlen és tágabb környezetüket, megtanulják, hogy ők mit tehetnek környezetük védelméért. A környezeti nevelésen keresztül tudatosítjuk  a problémákat, ráébresztjük a gyermekeket a természet szépségére.

A környezeti nevelést a tanórákba is beépítjük, de tanórán kívüli programjaink is szép számmal vannak a fenntarthatóság és környezeti neveléshez kapcsolódóan.

2019-től ökoiskola vagyunk.

Egy ökoiskola abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nem csak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés és a fenntarthatóság  elvei, hanem az iskolai élet más  területén, mint  az iskola működtetése terén, a gyerekek étkeztetése vagy a szabadidős programok terén is. Egy ökoiskola igyekszik

  • takarékosan bánni az energiaforrásokkal,
  • csökkenteni a hulladékok mennyiségét,
  • az iskola külső belső környezetét esztétikusan alakítani,
  • megteremteni az egészséges étkeztetés feltételeit.

 

A programok segíthetnek abban is, hogy tanulóink felfedezzék  a környezeti  értékeken túl a személyes értékeiket is, és segíthet a tanulók önértékelésében és a problémákkal szembeni felelősség kialakításában. A programok lebonyolításához minden esetben a helyi Öko-munkacsoport biztosít segítséget.

Az éves munkatervünk kiemelt feladatai között szerepel a környezeti nevelés,

Megemlékezünk a jeles környezetvédelmi napokról.

Az Öko-munkacsoport feladata az öko-faliújságon keresztül tájékoztatást adni az aktuális eseményekről.

A Diákönkormányzaton belül működik a ZölDÖK,  akiknek feladata az öko-iskolarádió működtetése.

Az Öko-szakkör, Természetbúvár-szakkör  tagjai egész évben folyamatosan foglalkoznak a fenntarthatósághoz köthető témákkal. A Pedagógiai Programunkban megfogalmazott célok figyelembevételével alakítjuk ki  minden évben a szakkörök tematikáját.

 

Az általunk kitűzött  célok a következők:

  • A természet tiszteletére, szeretetére, megbecsülésére való nevelés
  • Érzelmi és fizikai biztonságot nyújtó környezet kialakítása.
  • Család, iskola, közösségek együttműködésének kialakítása a környezeti nevelésben.
  • A célok eléréséhez szükséges készségek kialakítása, fejlesztése a diákokban.
  • Alternatív, problémamegoldó gondolkodás
  • Ökológiai szemlélet, gondolkodásmód
  • Állampolgári részvétel és cselekvés
  • Értékelés és mérlegelés készsége

 

KÖRNYEZETVÉDELMI  HÁZIRENDÜNK

  1. A villanyt  lekapcsoljuk,  ha  elhagyjuk  a  tantermet,  folyosót!
  2. Takarékoskodunk a  vízzel,  használat  után  elzárjuk  a  csapot!
  3. Nem szemetelünk!
  4. Az ételt  megbecsüljük,  nem dobjuk  ki!
  5. Az iskola  területén lévő növényeket óvjuk és ápoljuk!
  6. Téli madáretetéssel  gondoskodunk  a  madarakról!
  7. Részt veszünk  környezetvédelmi  programokon, versenyeken!
  8. Lehetőség szerint  gyalog  vagy  kerékpárral járunk  iskolába!
  9. Megemlékezünk a környezetvédelmi jeles napokról!
  10. Arra törekszünk, hogy az ökológiai lábnyomunk  minél  kisebb  legyen!

 

A MIKULÁS IS ÖRÜL

RAGADJUNK MEG MINDEN ALKALMAT A MOZGÁSRA!

Egészen kiskorban meg kell szerettetnünk a gyerekekkel a sportot, a mozgást, amely egy egészséges társadalom alapköve, különösen ebben a vírusok körül forgó világunkban.

Télen kevesebb a lehetőségünk a kinti sportolásra, de tornatermünk megfelelő mozgásteret biztosít a labdajátékokra, sor-és váltóversenyekre. Ezt használjuk ki, hogy tanulóinkkal megszerettessük a mozgás örömét.

A mikulás is örül, ha sportol a gyerek!

A Szerencsi Tankerület a sport fontosságát mindig is kiemelten kezelte és kezeli, s minden alkalmat megragad a sportolási lehetőségekre és biztosítja is a sportoláshoz szükséges eszközöket. Mikulás alkalmából Mikulás-kupa szervezését szorgalmazta. A versenynek Megyaszó adott otthont.

Iskolánk 5-6. osztályos III. korcsoportos fiú csapata II. helyezést ért el ezen a versenyen.

Így mi is örömet tudtunk szerezni a Mikulásnak, aki nagyon örül, ha sportol a gyerek!

 

VVV - Várakozás, Vidámság, Versengés

Utolsó hetünknek ez is lehetne a jelmondata. A várakozás örömét vidámsággal és egy kis versengéssel fűszereztük. Az osztályok között teremlabdarúgó tornát hirdettünk és vegyes csapatokban játékos sorversenyeket bonyolítottunk le. A foci és sorversenyek nagyon vidám hangulatban teltek és a végén nemcsak a győztesek kaptak ajándékot! Iskolánkban évről-évre ez is része a karácsonyra hangolódásnak.

 

 

 

Ökoiskolák online találkozója

„Változó világ, alkalmazkodó ökoiskola”

Ökoiskolák online találkozója az Oktatási Hivatal szervezésében

Iskolánk 2019-től ÖKO-iskola címmel rendelkezik, melyre nagyon büszkék vagyunk, s azóta még jobban szem előtt tartjuk a fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységeket.

Molnár Tiborné intézményvezető és Krucsai Krisztina ÖKO-munkacsoport vezető vettek részt az ökoiskolák online találkozóján, melyről két hasznos dolgot hoztak magukkal. A két hallott előadás megszívlelendő tanácsokat adott, s az iskolák jó gyakorlatai ismét megnyugtattak bennünket, hogy mi is jól csináljuk.

 

A természetben töltött idő pszichológiai hatásai és pedagógiai felhasználási lehetőségei

Az állandó rohanásban már-már megfeledkezünk a természet szépségéről. Begubózunk a négy fal közé, a számítógép és a telefonunk mögé bújunk, s már csak a virtuális természetben járunk.  A Földünk adta lehetőségeket egyre kevésbé vesszük igénybe.

Az előadás arra hívta fel a figyelmünket, hogy a természet jótékony hatásait érdemes kihasználni, s tanulóinkat is megtanítani arra, hogyan lehetünk nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak és egészségesebbek mindennapi életünkben. A szabadban töltött idő testi-lelki felüdülést nyújt mindenkinek. Igyekezzünk tehát élvezni a természet nyújtotta lehetőségeket! Szervezzünk sok-sok szabadidős programot!

Mi viszonylag sok szabadidős programot szervezünk, bízunk tehát a természet jótékony hatásában.

 

A „nem zéró összegű” játszmák és a fenntarthatóság - Játék és valóság a fenntarthatóság tanulásában

Az előadásból megtudhattuk, hogy a játékelmélet kétféle „játékot” különböztet meg. Vannak az állandó „zéró összegű” játszmák, és vannak a változó „nem zéró összegű” játszmák.

Egy torta elosztása, - ha az egyiknek több jut, akkor a másiknak biztosan kevesebb – zéró összegű játszma.

A társadalom működésében azonban a változó „nem zéró összegű” játék jellemző, ahol a játékosok érdeke a kollektív nyereség és ebből kell megvalósítani az egyéni rész maximalizálását, ami azt jelenti, hogy az egyén sikere más számára is hasznot hozhat. Sajnos azonban a két cél (egyéni és társadalmi optimum) egyidejűleg nem mindig teljesíthető, így a résztvevőknek választaniuk kell, hogy az egyéni vagy a közös érdeket tartsák szem előtt. A környezetvédelemben ez nagyon is jellemző, hogy az egyéni és a közös érdek szemben áll egymással. 

Hogyan taníthatjuk meg gyermekeinkkel, hogy egyensúlyt tudjanak teremteni az egyéni és a közérdek között? Ez egy olyan feladat a közeljövőben, amire keresni fogjuk a megoldásokat.

Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola
Minden jog fenntartva
Copyright