Ökoiskolák online találkozója

„Változó világ, alkalmazkodó ökoiskola”

Ökoiskolák online találkozója az Oktatási Hivatal szervezésében

Iskolánk 2019-től ÖKO-iskola címmel rendelkezik, melyre nagyon büszkék vagyunk, s azóta még jobban szem előtt tartjuk a fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységeket.

Molnár Tiborné intézményvezető és Krucsai Krisztina ÖKO-munkacsoport vezető vettek részt az ökoiskolák online találkozóján, melyről két hasznos dolgot hoztak magukkal. A két hallott előadás megszívlelendő tanácsokat adott, s az iskolák jó gyakorlatai ismét megnyugtattak bennünket, hogy mi is jól csináljuk.

 

A természetben töltött idő pszichológiai hatásai és pedagógiai felhasználási lehetőségei

Az állandó rohanásban már-már megfeledkezünk a természet szépségéről. Begubózunk a négy fal közé, a számítógép és a telefonunk mögé bújunk, s már csak a virtuális természetben járunk.  A Földünk adta lehetőségeket egyre kevésbé vesszük igénybe.

Az előadás arra hívta fel a figyelmünket, hogy a természet jótékony hatásait érdemes kihasználni, s tanulóinkat is megtanítani arra, hogyan lehetünk nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak és egészségesebbek mindennapi életünkben. A szabadban töltött idő testi-lelki felüdülést nyújt mindenkinek. Igyekezzünk tehát élvezni a természet nyújtotta lehetőségeket! Szervezzünk sok-sok szabadidős programot!

Mi viszonylag sok szabadidős programot szervezünk, bízunk tehát a természet jótékony hatásában.

 

A „nem zéró összegű” játszmák és a fenntarthatóság - Játék és valóság a fenntarthatóság tanulásában

Az előadásból megtudhattuk, hogy a játékelmélet kétféle „játékot” különböztet meg. Vannak az állandó „zéró összegű” játszmák, és vannak a változó „nem zéró összegű” játszmák.

Egy torta elosztása, - ha az egyiknek több jut, akkor a másiknak biztosan kevesebb – zéró összegű játszma.

A társadalom működésében azonban a változó „nem zéró összegű” játék jellemző, ahol a játékosok érdeke a kollektív nyereség és ebből kell megvalósítani az egyéni rész maximalizálását, ami azt jelenti, hogy az egyén sikere más számára is hasznot hozhat. Sajnos azonban a két cél (egyéni és társadalmi optimum) egyidejűleg nem mindig teljesíthető, így a résztvevőknek választaniuk kell, hogy az egyéni vagy a közös érdeket tartsák szem előtt. A környezetvédelemben ez nagyon is jellemző, hogy az egyéni és a közös érdek szemben áll egymással. 

Hogyan taníthatjuk meg gyermekeinkkel, hogy egyensúlyt tudjanak teremteni az egyéni és a közérdek között? Ez egy olyan feladat a közeljövőben, amire keresni fogjuk a megoldásokat.

Taktakenézi Petőfi Sándor Általános Iskola
Minden jog fenntartva
Copyright