HAT-KP-01-2022/1-001557
Határtalanul Pályázat hetedikeseknek
Prügyiek és taktakenéziek Erdélyben
Megvalósítás időszaka: 2023.03.27. - 2023.04.01.
Elnyert támogatási összeg: 4.192.800 Ft,
azaz Négymillió-egyszázkilencvenkettőezer-nyolcszáz Ft

Határtalanul pályázat logója


A víz világnapja

2019 március 22.

„Víz! Se ízed nincs, se színed, se zamatod, nem lehet meghatározni téged, megízlelnek, anélkül hogy megismernének. Nem szükséges vagy az életben: maga az élet vagy.”

(Antoine de Saint-Exupéry)

2019-ben a víz világnapjának a mottója: Vizet mindenkinek! Az elmúlt 26 évhez hasonlóan most is az a cél, hogy az édesvízkészletek, a kulcsfontosságú vizes élőhelyek és a tiszta ivóvíz védelmére irányuljon a figyelem. A Víz világnapjának megünneplését az 1992. évi Rio de Janeiro-i környezetvédelmi konferencián javasolták és a kezdeményezés hatására az ENSZ 1993-ban jelölte ki ezt a napot (március 22.) a Víz Világnapjának.

A mai nap lényege, hogy ennek a kincsnek a védelme gondolkodásunk középpontjába kerüljön. Gyermekeinknek és az elkövetkezendő generációknak is meg kell tanulniuk, miért nevezzük kincsnek a tiszta vizet!

  • Iskolánkban ma mindenki igyekezett valamilyen kék dolgot magára venni.
    • A Diákönkormányzat az iskolarádión keresztül hívta fel a mai nap fontosságára a tanulók figyelmét.
    • Az alsósok akváriumot készítettek, mely minden szennyeződéstől mentes és minden élőlény jól érzi magát benne.
  • A felsősök egy 5 próbás vetélkedőn mérték össze tudásukat.

Az 1. próbán egy vízről szóló verset és hozzá hullámmozgást tanultak a gyerekek, majd elindultak egy kalandos útra, ahol egy mocsáron való átkelés után élelmet és vizet kellett szerezniük a túléléshez, majd tutajt ácsolva átkelni a háborgó tengeren. Minden próba főszereplője a víz volt.

A 2. próbán három falap segítségével kellett átkelniük egy „mocsaras” területen. Ez a feladat a mozgásfejlesztésen túl még a logikájukat is megmozgatta, hiszen nagy fejtörést okozott a lapok logikus lerakása és a lábuk elhelyezése a falapokon.

A 3. próba a vizek élővilágát szemléltette, melyben egy horgászos játék segítségével kellett halat kifogniuk, s elgondolkodniuk azon, hogy az állatoknak is fontos a tiszta víz.

A 4. próbán átélték, hogy milyen is az, amikor szinte cseppenként kell összegyűjteni az iható vizet ahhoz, hogy szomjunkat olthassuk.

Végül az 5. próbán egy tutajt készítettek, amely átsegítette őket a való világba, ahol mindennapi feladatunk a vizek védelme. Ott közösen két vízcseppet formálva előadták a verset a tanult mozgással kisérve.

A feladatok teljesítése közben fejlődött a gyerekek együttműködő-képessége, a kreativitásuk és esztétikai érzékük is.

A foglalkozás célja: a tanulók átfogó ismereteket szerezzenek a víz jelentőségéről; tudják, mi a szerepe a természetben, az élet kialakulásában és fenntartásában. Ismerjék meg a vizet, életünk fő elemét, mint anyagot. Tudatosuljon bennük, hogy a víz érték, ezért bánjunk vele mértékkel, védjük, óvjuk tisztaságát.

Programterv

Tornaterem

Udvar és filagória

1. próba: Vers és hozzá mozgás tanulása.

forrás: https://www.youtube.com/watch?v=V4vpvdHNP7c

(A víz világnapja – fenyszinhaz.hu)

2. próba – mocsárjárás: 3 falap segítségével kell átkelniük a mocsárnak kijelölt területen. A feladatot minden csapattagnak teljesíteni kell, akinek „mocsarat” ér a keze vagy a lába, újra kell kezdeni.

3. próba – horgászat: halas tóból halak kifogása. (játék: fische angeln)

4. próba – vízgyűjtés: különböző méretű kanalakkal vizet kell merniük egy vödörből és megtölteni vele egy másik edényt, amely pár méter távolságban található. Egyszerre csak egy csapattag gyűjtheti a vizet.

5. próba: hajó/tutaj készítése: gallyak és madzag segítségével hajó vagy tutaj készítése.

A program zárásaként közösen előadjuk a tanult verset a hozzátartozó mozgással.